Borneo & filipijnen

30 augustus 2015 - Cebu, Filipijnen

Borneo & filipijnen

Ik loop weer gigantisch achter en heb zoveel mee gemaakt in de tussentijd. Via facebook is alles wel up to date...

Nadat ik nog van mijn moeder te horen had gekregen dat ik een verstandige reizigster was...ging ik nu iets doen wat niet zo verstandig was. Mijn vlucht naar borneo, kota kinabalau ging heel vroeg wat dus betekende dat ik rond 4.30 weg moest richting het vliegtuig. Opeens ging ik daar snachts over nadenken. Stom zou je zeggen want pak gewoon een taxi. Maar het feit dat het treinstation nog geen 5 min lopen is vind ik dat zo onzin. Dus kiezen op elkaar en gewoon gaan. Tot nu toe iedere x via een winkelcentrum het treinstation ingelopen..maarja die is dus dicht om 4.30 am. Aan een stelletje dat buiten bij een bushalte gevraagd hoe ik dan naar binnen moest. Via de garage, slik. Geen mens te vinden. Nja wel paar mannen op straat naast auto's. Was blij dat ik uiteindelijk binnen in het treinstation was. Via de achterdeur, garage, nooduitgang trappen een station binnen komen met volle bepakking voelt niet helemaal top.

Maar eindelijk Borneo dan toch echt. Wist niet dat ook voor Borneo ik weer langs de immigratie moest. Maar iedere extra stempel is van harte welkom ;) Ohja de wc's hier...gat in de vloer, geen wc papier maar wel een slangetje op een kraantje om alles goed schoon te spoelen. En daar sta je dan op je slippers... Voor de zoveelste keer weer is afgezet. Keurig gevraagd of er een bus ging naar het centrum. Nee alleen taxi's. Had ik me misschien toch even iets beter moeten inlezen?! Dure taxi genomen.

Jullie snappen dat recht voor de deur van mijn hostel een bushalte is voor airportbus..grrr. Niet dat het veel kost 30 rm maar het had ook 5 rm kunnen zijn. Je bent een backpacker of niet. Gelukkig hoorde ik van meer die het zelfde overkwam. Super tevreden over mn hostel, super schoon, h2 hostel. Iedereen heeft een soort hokje met alles erin zelfs een gordijntje. Ik ben er tevreden over. En het eerste wat ik gedaan heb is even gefacetimed en een tukje gedaan.

De eerste nederlander weer gespot. Ik ging even vragen voor een kaart en wat tips voor in de buurt. Toen paul naar me toe kwam. Hij had al plannen maar of ik zin had om later wat af te spreken, nou prima! Maar kota kinabalu oftewel kk. Eerst dacht ik jeeh wat een vies gebeuren hier, hoe kunnen mensen hier nou enthousiast over zijn. Toch ben ik er nu na week daar te hebben gezeten dol op. Het is er vies, maar alles is er. Van prachtige stranden, winkels, bioscopen, apotheken, natuur noem het op en het is er. Mijn eerste wandeltochtje kwam ik al locals tegen die me moeilijk zagen doen met mijn kaart. Volg ons maar hier moet je heen en oh dit en dat. Super toch?! Savonds met mijn kamergenootje die weer een nederlands stelletje kende en paul zijn we gezamelijk gaan eten nadat naar de nightmarket zijn geweest. Geloof het of niet, maar heb serieus niks gekocht.

Heel veel gegeten voor best veel geld. Want we wisten dus niet dat je zelfs het eten(vis) moet onderhandelen qua prijs. Hehe, ach voor ons blijft het goedkoop. Gezellig gegeten tussen de ratten en aan het water. Bizar, maar weetje het hoort erbij, de ratten zijn wel echt giga trouwens. Zo ook de kakkerlakken...zeker degene die dacht dat die wel even op mijn been kon zitten. Pff hartverzakking verder.

Volgende dag naar eilanden Sabi, Manukan en Mamutik onderdeel van Tunku Abdul Rahman Park. Bestaat uit totaal 5 eilanden. Hier heb ik een beetje gewandeld, gesnorkeld, en gewoon genoten van een prachtig eiland. Met helder blauw water en onwijs veel visjes. Gaat zo makkelijk je haalt kaartjes bij de jetty. Even in de gaten houden met welke company je gaat. Dan stap je af op het eilanden, schrijven ze je naam op, zodat ze weten dat je op het eiland bent en later op een afgesproken tijdstip ga je weer mee. Nja wel even goed kijken welke boot aangezien er dus wel 10 boten tegelijk aanleggen. File parkeren aan boten zeg maar.

Knoop doorgehakt ik ga naar de jungle. Wel te verstaan op naar sepilok (sandakan).Na advies te hebben gekregen van het nederlands stelletje. Zij hadden het zo super tof gehad. Ik was een beetje voorbereid. Oa. Dat de bus me na een rit van 6 uur zomaar op de weg dumpte en ik verder moest lopen. Gelukkig in de bus vier mensen ontmoet: emma, isaac, lena en tobias. Waarmee ik uiteindelijk bijna 8 dgn heb opgetrokken. Heel dapper Zijn we met zn allen gaan lopen naar de lodge die ik al gezien had en geboekt. Was best blij dat zij ook daar heen wilde. Nou hun motivatie heeft mij er wel door heen geholpen. Pff volle hitte met mn loodzware backpack 4 km ofzo hiken ... Uitiendelijk hebben we er 45 min over gedaan.

Nog wel even een stop gemaakt bij uncle tan. Dat we allemaal in dezelfde groep zitten voor de 3 dgn jungle adventures. Eenmaal bij ons luxe resort....wauw. Echt een paradijs. Prachtig zwembad, luxe bedjes erom heen, overal groen, oke de regenbuien helaas ook, welkomst drankje, ontbijt zoveel fruit hmmmmmm even war vitamine naar binnen werken!

Voordat ik de jungle inging ben ik samen met isaac en emma naar sunbears wezen kijken. Kleinste beren die er zijn. En sommige worden dan ook als huisdier misbruikt nja vet zielig. Die worden dus in sepilok opgevangen tot ze weer klaar zijn om voor zichzelf te zorgen en het avontuur in de jungle aan te gaan. Moet zeggen sommige zagen er echt niet goed uit. Liepen telkens op 1 plek heen en weer. Die had jaren in een kooi geleefd jemig zo sneu.

Jungle in! Moet echt zeggen ik heb zo geboft met ons groepje van 7. Super gezellig! Wij 5e en dan nog een belgs stelletje. Ontzettend leuk gehad. Begon al met de boot tocht ernaar toe. Want waar we na 1,5 uur durende rit aankwamen moesten we nog 1 uur met de boot naar het kamp. Waar we varen..rivier... Is dus de omgeving van zoveel soorten apen, olifanten, vogels, krokodillen noem het maar op en de kans is er dat we ze tegen komen.

Ik kende deze omgeving alleen maar van de reclame filmpjes van het wereld natuurfonds red borneo met de bossen. De huisvestiging van oerang oetangs. In het echt is het Zoveel mooier! Prachtig die bossen en nja wees eerlijk de apen die overal tussen de takken naar je zitten te loeren maakt het nog veel bijzonderder.

Eerlijk de slang die op tak een beetje lag te chillen, maar wel precies boven ons bootje vond ik iets minder geslaagd. Een rare beweging en die slang lag bij ons in de boot. Wat ook tof was, makaak apen oftewel the jungle mafia komen af en toe ons kamp even leeg roven. Ze komen echt met een groep aan zetten het lijkt haast wel een groep olifanten zoveel kabaal maken ze met zn allen. Waar ik sliep was een beetje achteraan, matje met een klamboe. Zeiden de locals ohhh uh als ik jullie was zou ik even je spullen checken. Ze jatten dus echt alles!!!

Een keer ging ik soort van dutje doen, wat niet lukte vanwege de hitte, deed ik mn ogen open had ik de jungle maffia rond mn klamboe. Wat was ik blij dat ik voor de zekerheid mijn backpack vast had gemaakt aan een paal. Anders was het dag dag backpack. Humor moet je wel hebben om dit allemaal leuk te vinden. Met 40 graden ofzo een jungle hike te doen.... Gelukkig had ik groepsleden die ook dachten zet ons maar gewoon in die boot dan hebben we een windje en water om ons heen. Dus konden we elkaar een beetje er door heen slepen. Wat ik wel heb geleerd als ik verdwaal in de jungle, want daar kom ik zeer regelmatig, zoek een rivier op en volg die, ga slapen tegen een bepaalde boom, eet bepaalde bladeren. Maar hoe ze moesten herkennen kregen we het antwoord op...uh ja dit is mijn beroep ik weet het, jullie hmmm nee probeer het maar niet.

Tot zoverre mijn survival kunsten. Wel ben ik iets beter in het donker in beesten op te sporen. Zo kan ik nu een spin van 1 cm in het donker vinden op 10 meter afstand ofzo.... Jup wel iets geleerd. Beste tijd ever in de jungle gehad maar ook de vieste tijd ever. Onze douche was namelijk een emmer vies rivier water. Wat nee niet helder was, maar modderig bruin en dan zonder modder. Maar heej na de eerste 24 uur volhouden dat gaat mijn douche niet worden, was ook ik om! En weetje het was de beste douche ever. Alleen jammer dat 10 min later ik weer het gevoel had dat ik weer een douche nodig had zo warm was het.

Eenmaal terug op het vaste land en we keurig bij ons vorige resort werden afgezet..viel het een beetje tegen, na heeel hard toe te zijn aan een koude douche, dat onze gereserveerde slaap plekken er niet meer waren ! Op zoek naar een andere plek met zn allen, wat uiteindelijk een prima alternatief was met een giga zwembad! Maar verwacht niet dat ze hier iets voor je doen als zij een fout maken, its up to you.

Besloten met zn allen terug naar kk te gaan. Wat uiteindelijk tot nog 3 of 4 dagen super dagen heeft geleid. Nog een eiland Mee gepakt. Bioscoop van binnen bekeken. Een horror film die niemand eng vond behalve ik.... Sommige stukken kon ik niet eens kijken. Tot emma serieus waar ratten ontdekte. Ze liepen gewoon langs het scherm omhoog. Daarna heb ik met voeten op mn stoel gezeten. Maar tsja dit is Azie!

Samen met emma nog geshopt terwijl de mannen aan het bier zaten! En daarna was mijn afscheid in de regen van de rest... Snik. Zo jammer, was zo super gezellig met zn allen! Op aanraden van Emma en Isaac op naar de filipijnen!

Dramatisch begin van mijn reis naar de filipijnen. Tip voor iedereen, zorg dat je een retour ticket al in the pocket heb! Het gaat je een hoop geld kosten indien je dat niet heb. Oh en nee je komt zeker niet verder dan de balie ....erg frustrerend om 2 uur snachts :( en een creditcard die volgens de balie medewerkers niet werkt. Zucht zucht... Nja verdere details zal ik jullie besparen. Was blij dat ik uiteindelijk in het vliegtuig zat en daarna mijn volgende vliegtuig van manila naar cebu al rennend op het vliegveld inchecken, douane, immigratie alles gehaald heb.

Bus rit ging ook soepeltjes, 4 uurtjes ongeveer en mijn eerste indruk van de filipijnen. Het is hier zo anders dan tot nu toe. Prachtig maar dan ook echt prachtige natuur. Arme mensen, veel tricycles, brommers, kinderen op straat, azuur blauwe zee. En vergeet de overvolle maar dan ook overvolle bussen niet.

Nog steeds kan ik heel gefascineerd kijken als er een brommer/motor voorbij komt met 5 mensen erop en vergeet niet de kippen die ook mee gaan. Of soms een varken die mee reist. Iedereen is attent en vrolijk. Ik merk gewoon dat ze niet heel veel westerse mensen gewend zijn in het dorpje waar ik ben. Kinderen komen om me heen staan, lachen een beetje zeggen omstebeurt hi/hello wat onwijs schattig is. De lekkerste broodjes die je bij de bakker kan halen voor nog geen 10 eurocent. Erg mooi hostel. Er zijn niet veel hostels buiten cebu city om. Maar dit hostel ligt ideaal op ongeveer 20 min afstand van een baai waar ik met whale sharks kan zwemmen.

Sochtends om 6 uur sta ik er klaar voor. Na een voorlichting. Niet aanraken. Als ze naar jou zwemmen ga ze uit de weg. Wordt ik dan met een typische filipijnse boot naar de whalesharks gebracht. En dan is het oke jump go swim. En daar zijn ze,,, 5 whale sharks. Gigantisch, 6 tot 9 meter variëren ze. En hun bek is zooo groot. Echt te bizar om uit te leggen. Uiteindelijk ben ik zelfs nog een 2e gegaan aan het einde van de dag. Dat vonden de locals zo prachtig dat ik alleen mee mocht op een boot. En iemand zwom met me mee en zei telkens kom kom dus normaal hoor je bij je boot te blijven. Ik ging nu gewoon rond zwemmen en kon ze allemaal bij langs gaan. Ohja bijna botsing zat er ook in. Ik was zo op eentje gefocust dat ik niet door had dat een andere boven me zwom. Super vet gewoon kan niet anders zeggen. Heb me wek beetje voor de gek laten houden volgens mij.

Mijn planning was een waterval te bezoeken per bus. Maar volgens de eigenaar was de weg dicht. Wat uiteindelijk niet xo was maar goed. Ik dus betaald voor iemand met een scooter. Jawel ik achterop zonder helm niks...op naar een andere waterval die wat verder was. Hele ervaring zo achterop...maar ja iedereen doet dit dus ja ik ook.

Watervallen ben ik opgegaan samen met twee begleeiders, eentje voor mn tas en eentje voor de fotos. Ik heb wel echt lol gehad met die mannen. Ik ben wel dertig keer met ze op de foto gegaan. Ze bleven maar vragen of ik mee op de foto wilde. Uiteraard is het de bedoeling dat je ze aan het einde een fooi geeft. Beetje naief maar heb ze denk ik voor hun een maand salaris als fooi gegeven.

Watervallen waren bizar mooi. De natuur is hier zo prachtig. Moet zeggen filipijnen staat voorlopig op de nummer 1 wat dat betreft.

Daarna achter op de motor de bergen in. Ik wilde wel locals zien, boerderijen... Nouzo gezegd zo gedaan. Sta ik bij een boer die net aan het werk ging. Met zn koe en nogzo ouderwets het land bewerkt. Ik mocht even voelen hoe dat ging. Tipje ga niet achterop in alleen bikini broekje, uiteindelijk gewoon blaren gekregen zo warm was het zadel slik. Nog prachtige kerk bezicht. Dag was namelijk de vaste kerk van mijn driver.

Canoeying gedaan bij weer andere watervallen vanuit moalbaol. Mijn tweede locatie in cebu. Nog nooit zo iets moois gezien. Van giga watervallen afgesprongen, dat ik serieus dacht dit kan niet goed gaan. Maar hoppa erin. 2 uur lang rivier/rotaen/grotten/ watervallen gezwommen/beklommen/ gesprongen ! In typische tricycle taxis rond gereden door moalboal. Wezen kayaken door de mangroves. Zeesterren gespot, gesnorkeld... Heerlijk gegeten. Filipijnen gingen te snel voorbij.... Op naar Indonesië....

1. JP.:
    30 augustus 2015
    Mooi om
    even mee te liften.
    Zo laat ons mee genieten van jou avonturen. :)
  2. Janneke:
    31 augustus 2015
    Hoi Rowanne,
    Meid wat doe jij geweldige dingen, super!!!!! . Mocht je terugkomen dan is het voor jou wel wennen. Alles schoon is misschien dan wel lekker, maar alles wat je nu meemaakt, geweldig. Je hebt gelukkig nog even, dus blijf vooral genieten!!!
  3. Janneke:
    31 augustus 2015
    Jeetje, die whalesharks!!! Jij durft, prachtig om op de foto te zien. Alle foto's zijn mooi trouwens. Je verhaal was weer heel mooi om te lezen. Deze keer voorgelezen aan Loet. Vond het ook prachtig om te horen. Ga maar lekker verder met je reis en je verhalen!
    Groetjes Janneke en Loet
  4. Barbara:
    3 september 2015
    Wat klinkt het allemaal goed en zo te lezen geniet je flink!
    Het blijft leuk om je avonturen te lezen. Ga lekker verder genieten.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal.