Het einde

28 januari 2016 - Hongkong International Airport, China

Thailand,

Wat niet heel verrassend was de werkelijke tijdsduur om in thailand te raken. Oftewel in Bangkok.... 21.00 uur savonds waren we er eindelijk ipv de 15.00 uur in de middag.

In eerste instantie verliep alles heel voorspoedig. Oke we zaten achterin een wagen,,waar normaal koffers liggen zaten Marieke en ik. Ja, wel legaal mensen. Alleen een beetje weinig ruimte. We moesten zeg maar schuin zitten. Dat was de enige manier om onze benen een plekje te geven. Maar het had wel wat.
Liever dit dan met 4 man op een bank achterin de auto met 35 graden.

Vlak bij de grens werden we gedropt. Vanaf hier moesten we lopend verder. Er zaten  nog een moeder en zoon bij ons in de auto. Nachtmerrie: ze waren 1 vanhun koffers ergens "verloren". De chauffeur had dus ergens tijdens het herpakken van weer nieuwe koffers (diverse pickups hotels), eentje bij een hotel laten staan. Tip van de dag check altijd dubbel of je koffer werkelijk mee gaat. Hoe het afgelopen is? Geen. Idee, wij zijn de grens over gegaan en zij hebben gewacht.

Inmiddels per vliegtuig, boot, auto en nu dan ook lopend de grens over gegaan,
Ging best makkelijk eigenlijk. Wel veel rijtjes. Soms beetje vermoeiend om je eerst uit te laten stempelen om vervolgens je 15 meter verderop weer stempels moet halen om volgend land in te gaan,p. tassen controle nja de hele reutemeteut weer. Het zou echt efficienter kunnen. Maarja dat kan er zoveel in Azie ;)

Meest frustrerende was eigenlijk vanaf de grens overgang Bangkok in zien te komen, jemig wat duurde dat lang. In een busje zonder airco, pff. Afzien.
Wat waren wij allemaal blij toen we eindelijk er waren. Gelijk een tuituk genomen naar ons hotel. Ja hotel met zwembad op het dak....yeah.

Al met al dus drie dagen nog Bangkok. We hebben gewoon drie dagen over....
Uiteraard wezen shoppen. Al was dat nog niet zo makkelijk. Grootste china town, daar moet je toch slippers kunnen scoren. Forget it....of je wilt er gelijk 12...12 paar. Bijna alles wordt hier alleen in grote verpakkingen verkocht.,zo zuur!
Wel nog een boeddha opgezocht, nog wat meer gewinkeld. Heerlijk gegeten en uiteraard uitgerust. Gezwommen en geslapen.

Luxe met de taxi naar het vliegveld gegaan. Ja, eindelijk ons echte strand avontuur gaat echt beginnen! Aangekomen op phuket. Wel dat was nog even anders. Ene afzetterij naar de andere. Eigenlijk hadden we geen keuze dan toch met dure taxi naar ons hotel te gaan aangezien het al laat was.
Echter moesten we eerst een tijdje wachten. Je koopt namelijk bij een bali een taxi ticket. Dan ga je weer naar de taxi plaats en wacht je. Uiteraard stopte we tijdens ons taxi ritje nog even halverwege om "even" iets te regelen bij "een toeristen bureau".
Dat konden we hier wel even regelen, yeah right. Ik was moe, sjagie en zeker geen zin in dit soort gedoe als ik verwacht rechtstreeks naar mn hotel te worden gebracht. Dus toen onze chauffeur verdween naar binnen, ik er maar achteraan, toen bleek dat die de weg niet wist. Soms denk je dan echt waarom nu waaaarom.
Ook dit hoort erbij. Na keurig het telefoon nummer af te hebben gegeven en nogmaals gezegd te hebben dat we wilde gaan. Toch op zoek naar het hotel.

De chauffeur wist het....na het te hebben nagevraagd en 3x te hebben gebeld. Forget it. We werden ergens uit de taxi gezet. Met her verhaaltje dat ze ons wel kwamen ophalen. Na paar minuten te hebben gewacht en er een aardige meneer kwam informeren of het wel goed zat toch zelf maar gebelt. Bleek onze chauffeur er dus gewoon van door te zijn gegaan ipv ons iets verderop af te zetten, gelukkig werden we dior ons hotel opgehaald, wat meer een guesthouse was.

Besloten om phuket zo snel mogelijk te verlaten en op naar de eilanden, volgens de eigenaar van ons guesthouse was phiphi eiland prachtig maar overvol op het moment. Wat ons ook al opgevallen was wang er waren alleen nog maar hele dure plekjes beschikbaar. Dus op naar koh lanta. Eiland half uur verder.
Zonder iets te hebben gereserveerd naar de pier gegaan en konden nog met een andere ferry mee. Top allemaal!

Boot ritje was prima, gezellig tussen de kotsende aziaten, hehe. Serieus aziaten kunnen niet zonder ziek te worden reizen, waar we ook gaan er zijn er altijd in grote hoeveelheden aan het spugen. Bus, auto of boot het maakt niet uit,
Tsja en wij,,,,wij verplaatsen ons constant om alle motsende mensen te vermijden.

Koh lanta....jemig mensen wat een paradijsje. Kan niks anders er over zeggen dan wauw! Ons hotel yeahh luxe op en top. Koffers worden gedragen. Hotelkamers, waarbij je vanuit je kamer een duik kan nemen. Oke als je op de begane vloer zou zitten, schuifdeur open en zwemmen maar, wij zaten boven op de derde verdieping. Maar wel met ons eigen bed buiten en bubbelbad, jammer alleen dat het water het niet deed! Niet getreurd....want de zee. Uitzicht op zee......wit strand en het is zooo rustig. Oke jullie snappen het dit was echt echt een heerlijke afsluiting van mijn reis.

Eerste dagen alleen maar gezwommen, gechilled, gelezen en veel cocktails gedronken. Later nog een dagje met de scooter het eiland rond gereist.
Ook een echte aanrader, de ene baai is nog mooier dan de andere.
Helemaal in het zuiden van het eiland is echt een prachtige baai, met apen. De agresiefste ever! Ik heb er veel mee gemaakt maar deze...
Oke apen jatten spullen, maar deze waren wel erg getraind erin. Ritsen open maken met gemak. Als je het terug wilde pakken, sisten en beten ze. Ja serieus bijten. Niet echt chill om rustig op het strand te gaan liggen. Tijdje aangekeken. Oke, ook gelachen. Toen toch besloten een ander strand op te zoeken.
Maar toch...een schommel aan een overhangende tak...white beach en turkoise zee...dat was er!

Oke af en toe kreeg ik het ook wel benauwd op de scooter. Want de wegen zijn niet optimaal, iedereen sjeest voorbij. Maar go with the flow.

Laatste bestemming in thailand was ao nang, krabi. Dagje op pad geweest om nog wat eilanden te zien. We hebben er uiteindelijk 7 gezien. Ze zijn echt mooi.
Gelukkig mocht ik nog een keer een beetje actief zijn en via een touwladder een cliff op klauteren. Vervolgens in de zee te springen. Glibberig was het zeker. Misschien een metertje of 8 hoog. Ik vind van dingen afspringen gewoon leuk. Hehe beter dan abseilen....

Zonsondergangen, wel ik kan wel weer mooi en prachtig zeggen. Je moet dit gewoon mee maken zo mooi. Het geeft je echt een gevoel dat er niks anders is behalve dit moment en deze plek. Geen drukte geen verwachtingen.

Ik type dit verhaaltje nu in bijna in nederland ben. Inmiddels 2 nachtvluchten erop zitten. Dagje hongkong. Voornamelijk. NOg wat cadeautjes gehaald voor thuis, zodat ik met 19.9 kilo mijntas vol heb gekregen. Ooit begonnen met een volle backpack. Maar zelfs ik ben in gaan zien dat veel dingen niet handig of overbodig zijn. Als het maar comfy is en nuttig. Dus ik heb echt een tijd rond gereisd met maar 16 a 17 kilo.

Genoeg tijd om alles over te denken. Nu ik ook zie dat we over groningen vliegen denk ik jeetje is het echt zo ver. Het is slikken. Want eerlijk ik was nog helemaal niet klaar om alweer terug te gaan. Ik heb serieus zeker 2 a 3 maanden nodig gehad om weer happy te worden toen ik weg ging. Heb ik deze tijd nu weer nodig om in nl te wennen?

Ik ben mezelf tegen gekomen, heb geleerd van mezelf, weet nu dat ik me ontzettend goed red, maar bizar genoeg ontzettend gelukkig kan zijn met bijna niks.
Mijn wereld is zoveel groter geworden. Snap nu niet hoe ik me om bepaalde dingen druk heb kunnen maken. Ik heb zoveel mensen gezien die nauwelijks iets hadden, maar gelukkig waren. Soms ook het tegen over gestelde... Dat ik helemaal besefde hoe bevoorrecht ik ben. Dankbaar voor vele ervaringen die ik echt nodig heb gehad.
Maar ook geleerd en beseft dat ik geen energie of moeite meer in dingen moet stoppen wat me alleen maar unhappy maakt. Klinkt hard, maar waarom zou je je laten beinvloeden door andere dat alleen maar negatieve sfeer bij mij achter laat. Leven is te kort daarvoor. Net voordat ik weg ging zei iemand tegen me dat dit allemaal me zou overkomen en ik geloofde er weinig van. Wel alles is waar reizen veranderd je! Wat ben ik blij dat ik dit heb mee gemaakt en gezien.
Dus mensen beetje geduld met me, ik moet weer wennen. Niet teveel verwachtingen ;)

Ja, het benauwd me ontzettend om weer terug te gaan naar iedereen die iets van je wilt. Maar ook goed om iedereen in real life weer te zien. Maar die volgende reis gaat er komen.... En snel ook!

Iedereen bedankt voor alles. Trouwe lezers, facebook mensen.... Super!
Ik ga me voor bereiden op de landing die over 10 minuten plaats vind en de verrassing dat ik met mijn ouders mee reis naar hun huis ipv Groningen ;)

Tot snelllll x

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Barbara:
    28 januari 2016
    Wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven en wat een geweldige reis heb je gemaakt! Ik heb met veel plezier je blog gevolgd. Veel sterkte met acclimatiseren in het mooie Holland.

Hartelijke groeten en tot gauw op de ok!
  2. Hai:
    28 januari 2016
    Mooooooooi!! X
  3. Liesbeth:
    3 februari 2016
    Heel fijn dat je er weer bent!