Terugblik..azie

3 oktober 2015 - Lovina Beach, Indonesië

Azie,

Ik begon met reizen door azie een beetje bang. Bang van alle horror verhalen die gelezen en gehoord had. Ja, ook ik kijk opgelicht in het buitenland en er gebeurd een hoop in zuid oost azie. Waar ik vooral nix mee te maken wil hebben. Maar van al die dingen heb ik nauwelijks tot nix meegemaakt of meegekregen

Maar ook van mensen met wie ik in Australië heb gereisd die zeiden: azie zal wel nix voor jou zijn. Al die geuren, drukte, vieze dingen.
Ik begon dus echt wel een beetje huiverig.

Nou ik kan nu zeggen. Nu de eerste twee maanden zuid oost azie erop zitten dat ik het geweldig vind Azië! Al deze mensen kennen mij duidelijk niet goed genoeg en ik besef nu zoveel beter dat ik op mijn eigen moet vertrouwen. Eerst zien dan geloven.

Inmiddels wel een rijtje landen gehad: Maleisië, Borneo, Filipijnen & Indonesië (java en Bali). Wat staat mij het meeste bij van deze landen.

Maleisië,
Ik mis de aapjes. De apen die Sochtends vroeg opeens met z'n  50e aan komen stormen om spullen te jatten die niet goed opgeborgen waren. Die lief aan het spelen waren of kattenkwaad uit halen. Zo vermakelijk om naar ze te zitten kijken. Welke idioot stopt deze beestjes toch in een circus of in een dierentuin. Dit is de beste manier om ze te zien, heerlijk vrij.

Azie,

Ik begon dus echt wel een beetje huiverig.

Maleisië,
Erg leuk om ze stiekem iets te eten te geven en vervolgens worden we bijna aangevallen door ze. Uitkijken moet je zeker. Maar geloof me.... Op mn knieën voor de deur om door een kiertje te kijken waar de aapjes zitten en of mijn slippers nog veilig zijn. om vervolgens hele kleine schattige apenvingertjes de deur open zien te friemelen. Ja, ik heb er van genoten!

Bijzonder vind en vond ik ook dat Maleisië zo streng islamitisch is. Nog nooit zoveel vrouwen in burka gezien. Maar weet nu ook dat er best wel veel variaties van d e burka zijn. Wel besef ik me nu hoe fijn het is om gewoon in een korte broek en bikini rond te kunnen lopen en zwemmen. Dat is niet gewoon hier, niet overal.

Taxichauffeurs die me toch wel af hebben gezet. Een extra lange route nemen. Daar achterkomen op het moment dat het op de terug weg opeens de helft goedkoper is oh en korter. Zucht...

Borneo,
Op het eerste gezicht een stad leren kennen die ik eerst afschuwelijk vond en zo ben gaan waarderen, kk. Verder kijken dan je neus lang is.
Er zit zoveel meer in een plaats dan je eerst zou denken, als je maar verder gaat. Prachtige eilanden, heerlijk gesnorkeld tot gegeten tussen ratten die zo groot zijn als een kat. Hier heb ik heerlijk leren eten tussen de locals, op marktjes.

Jungle, wauw. Dit is misschien wel de mooiste en indrukwekkendste jungle die ik heb gezien. Met kleine bootjes op de rivier midden in de jungle opzoek naar dieren. Slangen die boven me hangen, apen die alles jatten, wilde apen die ik alleen nog maar op plaatjes had gezien maar nu in het echt.

Stroom die regelmatig uitvalt. Toppunt was 8 x op 1 avond. Ach zaklamp bij de hand en gewoon gezellig door drinken.
Geleerd dat je altijd moet zorgend at al je electronica is opgeladen voor je van a naar b gaat. You never know wat de situatie is. Zo kan je in ieder geval even vooruit.

Filipijnen,
Geen toerist te bekennen hier. Zo corrupt als ik weet niet wat. Geld toemoeten stoppen om überhaupt het land in te komen. Onwijs veel frustraties hierom gehad. Tot de laatste dag ik een telefoon nummer kreeg van een politie persoon voor als ik terug kom hij mij wel de mooie plekjes laat zien, en alles komt wel goed dan. Alles heeft een keerzijde ;)

Beste busritjes ever gemaakt hier. Tot super luxe bussen tot busritje met kinderen op schoot omdat het anders niet past in de bus. Airco? Raampje open hoppa. Tropische regenbui, hoort erbij. Gewoon aan de kant van de weg staan en bus aanhouden en je gaat. Niks geen tijden!

Whale shark avontuur. Tsja laat ik gelijk zeggen dat dit absoluut mijn hoogtepunt was van de filipijnen. Geweldige ervaring om tussen deze reuzen te zwemmen met misschien 30 cm afstand. Zodra de mensen door hebben hoe geweldig je het vind doen ze zoveel voor je.

Achterop en met zn 3 e op de motor gezeten. Alsof ik het dagelijks doe. Ik vind het prachtig. Maar vooral waar je komt als je een motor heb. Tsja en gezellig met een local mee, zo kom je nog is ergens. Boer geholpen, na poging tot gedaan, het land om te weien ofzo iets met nog ouderwets een koe. Of watervallen beklommen, maar ook de meest bizar mooie sprongen van watervallen mogen maken. En het te overleven haha.

Natuur is onwijs mooi op de filipijnen echt waar! Je moet dit mee maken om het te snappen. Meest vriendelijke mensen kom je hier tegen. Ook het goedkoopste land voor mij tot nu toe. De bakkers, jammie. Beste bananencake voor 20 cent gegeten.

Indonesie, java
Drukte, veel verkeer, afschuwelijke busritten, becaks en scooters/motors overal.
Perfecte plek om Goedkoop te shoppen, badung. Shop walhalla!

Ik denk dat java voor mij vooral vanwege zijn transport naar voren komt. De meeste manieren waarop het kan. Maar ook de beste en slechtste ervaring heb ik hier mee gemaakt. Heerlijk vond ik het om een beetje rond te worden gereden in een becak. Soms met schaamrood op mijn kaken als een onwijs oud mannetje mij van a naar b brengt. Jeetje, het had andersom moeten zijn. Onverwacht achterop een scooter gesprongen om weer ergens anders heen te gaan. Uitgenodigd te worden om mee te eten. Busrit van hel via de bromo vulkaan naar bali. Lekke banden, te late bussen, niet op komen dagen bussen.... Java is het.

Cultuur is ook java voor mij. Prachtige monumenten, tempels bezocht.
Laat ik eindigen met het overheerlijke eten. Eindelijk een plek waar ze ook onwijs lekkere dingen hebben zonder dat het pittig is!

Slaapgebrek is ook een feitje hier...

Indonesië, Bali
Bizar luxe huisjes ! Wat heb ik me hier als een prinses gevoelt! Meest luxe tijd ooit gehad. Ontzettend lekker gekookt voor mij en mn oom. Hmmm

Erachter gekomen dat Bali ontzettend toeristisch is. Nooit beseft, maar dit was een enorme domper. Wat willen veel mensen hier alleen maar geld van je. Niks leuk praatje, geld. Dit staat me hier heel erg tegen.

Wel absoluut het eiland van de goden. Prachtige tempels en rijstvelden.
Ideale zee om surfen weer op te pakken. Wat dat betreft is het hier zoveel makkelijker en goedkoper dan Australië.

Al met al wel echt de smaak van Azie te pakken. Besloten nog 2 maanden te gaan reizen in Azie. Maar eerst nog even Australie goed afsluiten
Dan op naar bali, cambodja, vietnam en hongkong voordat ik terug naar amsterdam moet.

Maar nu volop genieten eerst .. Australië !

1. Barbara:
    3 oktober 2015
    Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven. Blijft leuk om je avonturen te volgen, of je nu in Australië of Azië bent. Veel plezier down under en ik kijk al weer uit naar je volgende verslag! Vele groeten