Australia

22 oktober 2015 - Diamondy, Australië

Australia ,

Na echt een top tijd te hebben gehad in azie... Eindelijk weer down under.
Toen ik in Azie was dacht ik echt, oke ik ga echt zo snel mogelijk weer terug naar Azië. Alleen werken in australia, dingen regelen die geregeld moeten worden, en terug naar Azië.
Maarja tot ik weer echt in australie ben... Gedachte weer is veranderd. Want niks gaat boven Australie. Het voelt zo vertrouwd om weer terug te zijn hier.

Oke, ik moet zeggen ik vond het nog wel een beetje frisjes. Het is hier namelijk nog maar #lente# maar dit is alleen maar in de ochtenden. Dan is het zo 20 graden. De middagen zijn echt heerlijk met >30 graden.

Zo als de meeste wel weten ben ik terug gegaan naar Brisbane. Deze stad bevalt me tot nu toe echt zo goed. Aardige mensen en gewoon centraal voor de oostkust. Je kan alle kanten op. Mijn doel was om deze tijd goed te benutten  en eindelijk mijn second year visa papierwerk voor elkaar te krijgen. Wat dus ook betekend werk vinden.
Aangezien de regels zijn veranderd en je nu betaald werk moet hebben ipv volunteer jobs. Kan ik niet alles laten aftekenen bij het wildlife centre.

Het guesthouse waar ik verbleef, ellies guesthouse, heeft me echt weer top geholpen. Het is inmiddels meer mijn plek geworden om iedere x weer terug te komen. En mijn verhaal bij deze top dames te doen en gezellig te kletsen. Het is echt een thuis daar. Dus op de vraag die ze stelde wat ga je nu doen. Wel daar had ik mezelf 4 dgn voor gegeven om een plan de. Campagne te maken. Dankzij jackie die iets voorbij had zien komen op fb heb ik nu een top baan.

Aller eerst ben ik weekje naar wildlife centre terug gegaan. Ik vind het daar echt zo heerlijk en super werk om te doen. Ik wist dat er op dit moment niemand was om te helpen dus besloten eerst naar gympie te gaan. Daar was het eigenlijk als vanoudst en min of meer liet ze gewoon alles aan mij over. Alle voedingen van de dieren! Zodat paula even iets anders kon doen oa in de tuin werken. Wat ze heel graag doet en ik veel minder hehe. Hoop babys ...van kangaroos, koalas, possums, gliders en dit keer zelfs een kalfje.
Eigenlijk had ik maar 2 a 3 uur niks te doen op een dag verder was ik comstant bezig met de dieren. Wat een straf he.. ;)
Helaas ook wat dieren verloren die binnen waren gekomen na een aanrijding. Mindere kant eraan. Maar ook weer nieuwe dingen hieraan geleerd. Ik heb zoveel al geleerd over opvang van wildlife. Welke medicatie je moet geven, maar vooral hoe ze in leven te houden en soms ook beseffen wanneer een beestje echt dood gaat. Nooit gedacht dat ik kangaroos injecties zou geven, infuusjes zou aanleggen of een possum fysiotherapie zou geven omdat die een zwak pootje heeft. Ik werd hier echt zo tof behandeld en het is echt fijn als iemand je vertrouwd. Dat ik samen met paula kon overleggen wat te doen met een dier dat binnenkwam. Welke injecties het nodig heeft.

En mijn trots dit keer was ook het kalfje spring. Waar de moeder is..?! Onbekend, of het moet een tweeling zijn geweest of de moeder had geen melk. In ieder geval Spring had melk nodig. Dus na een lesje hoe geef je een kalf een flesje. Had ik een super cute kalfje die me overal achterna liep!

Maar helaas echt besloten dat dit voorlopig het einde is. Ik wordt namelijk opgepikt door mn nieuwe baas want ik heb de job gekregen! Het is echt inland en in niemandsland. Maar prachtig is het hier! Jaa...waar is het en hoe en wat willen jullie weten?!

Ik woon en werk nu op een farm in de omgeving van chinchilla en dalby. Zowel chinchilla als dalby liggen beide als nog op zo dik uur rijden afstand. En ja, hier moeten de boodschappen gedaan worden. Er is wel een plaatsje iets dichterbij, jandowae. Hier is zowAr een mini zwembad, een kindy, playgrounds, paarden ren baan/ pomy club, een pub, postkantoor en een bakery. Deze plaats ligt op ongeveer een half uur rijden. Jullie snappen het.... Afgelegen!
Echte wegen zijn er niet, alles hier is een onverharde weg. Afgelegen....maar prachtig.

Een onwijs leuk plekje voor mezelf heb ik. Een soort bungalow, woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer met terras heb ik voor mezelf. Wat een luxe!
Maar veel tijd om hier te zitten heb ik nog niet gehad, want het is wel druk. Veel werken, maar leuk werken.

Mijn eerste ervaringen met cattle is nu ook een feit. Moet zeggen die koeien/ stieren zijn wel grote indrukwekkende beesten. Maar de mensen hier zijn heel geduldig en leggen me van alles uit over het runnen van een cattle farm. Zo weet ik nu meer over het wegen van cattle, oormerken, tanden checken, kalfjes checken.

Druk in de weer ben ik met de kids. Nooit beseft dat een baby van 11 weken zoveel aandacht nodig heeft. Ondanks dat deze dame veel slaapt zijn het iedere keer haze slaapjes en kost wat tijd voor ze werkelijk slaapt. Tsja voor je het weet is ze weer wakker! Was eventjes wennen om in het ritme te komen en te snappen wanneer ze iets wilt of juist niet. Maar inmiddels zit ik er goed in. Ook ben ik proff in hide and seek en andere spelletjes. Want de oudste van 5 jaar oud houd me ook erg goed bezig. Erg druk mannetje met bizar veel energie. Ook koste me het even tijd dat die goed luisterde, maar inmiddels weet ook hij dat nee echt nee is ook bij mij. Uiteraard is het ook even een weg vinden van wat mag wel en niet voor mij. Wat vinden de ouders van grenzen. Wat vinden ze ervan als ik hem iets verbied. Maar echt mijn bazen zijn super mensen! We zitten wat dat betreft echt op een lijn! Erg vriendelijk en heb ook echt lol met ze. Ze zien me meer als familie lid dan als werknemer.

We eten altijd samen, overal ga ik mee naar toe (als ik wil), pub avond op zaterdagavond is een feit. Lekker bezig zijn met de paarden. Geen enkel probleem dat ik ook mee wil dan, de kleine baby gaat gewoon mee in de wagen en als ze huilt gat iedereen omste beurt naar haar toe. Eerste paar paardrijlesjes heb ik ook al gegeven. Het is zo genieten.

Zeker als je nog lekker buiten ben met de paarden, zonsondergang, prachtige omgeving, heerlijk weer, lekker eten, leuke mensen om je heen. Jeetje wat een onbezorgd leventje heb ik nu hier! En krijg er ook nog betaald voor! Ik maak veel uren, op tijd naar bed en vroeg op. Maar het is het waard.

Iedere avond en ochtend is het weer een verassing wat voor dieren er dit keer in mijn huisje zitten. Ze hebben hier echt giga spinnen! Nee, daar ben ik echt niet dol op! Ze worden dus ook standaard door mij vermoord. Deze beesten kunnen dus ook echt flink bijten. Of ze giftig zijn weet ik niet. Maar dood gaan ze. Gelukkig helpt mitchell (kindje van 5) me iedere ochtend. Inmiddels loopt die ook in zijn huis alle spinnen te vermoorden hehe! Wat zijn ouders niet nodig vinden, maar wat ik alleen maar aanmoedig! Zij lachen ons samen uit als we weer op pad gaan om mijn plekje spin vrij te maken.

Ook serieus waar een hartverzakking moment gehad. Even snel douche, shampoo pakken.... Zat me toch achter mijn shampoo fles een giga spin! En ja dan heb je niet een flipflop bij de hand of iets om zo iets te vermoorden. Wetende dat die beesten ook kunnen springen en je in de douche staat grrrr. Was een korte douche ! Ze zitten namelijk niet braaf stil in dat hoekje kan ik je vertellen. Pff...

Inmiddels ook weer gewend aan alle slangen. Er is hier een grote kaart met alle soorten slangen...welke giftig zijn en welke niet. Mijn motto blijf bij ze allemaal uit de buurt.
Erg grappig is dat ondanks dat sommige slangen in de top5 staan van giftigste slangen ter wereld denken ze er hier heel anders over. Want de giftanden zitten ver achterin zn bek dus als die bijt krijg je geen gif binnen. Alleen als die serieus een prooi aan het opeten is gebruikt die slang zijn gif. Dat is hoe ze hier denken. Ik denk gif is gif en tanden zijn tanden of te wel blijf uit de buurt. Wel heb ik meedegedeeld dat ik ze graag aan wil wijzen waar de slang evt zit maar vermoorden mogen zij doen. Ik heb wel kennis mogen maken met de python die in de schuur ligt....te liggen. Persoonlijk had die van mij allang in een andere universal mogen zijn, maar hij is blijkbaar ongevaarlijk. Dus we gaan iedere dag even gezellig kijken hoe het met de slang gaat, zucht. Mitchell zijn favo onderdeel van de dag.

Iedere keer dat we met de auto op pad gaan. En dat is nog al wat aangezien de kids hier zelfde schema aan activiteiten hebben als kids in nederland. Alleen is alles wat verder weg. Zo rijden we 1 uur en 10 min voor 30 minuten zwemles. Snap ik nu wel waarom al die borden met pas op wildlife er zijn. Iedere keer springen er wel weer een aantal walibies / roo, of kangaroos de weg over. Of staan stil midden op de weg. Hazen, konijnen, vogels, slangen, lizzards en zelfs struisvogels en emu hoppen of lopen voorbij. Je kan gewoon niet hard rijden of anders heb je gegarandeerd een dier onder je auto liggen.

Ik heb me serieus een keer afgevraagd waarom er toch zoveel borden overal staan met waarschuwingen voor overstekende dieren. Nou dat is me nu wel duidelijk. Je hoeft nog geen 5 minuten te rijden om de eerste dier tegen te komen. Moet zeggen de papegaaien die hier rondvliegen zijn wel erg mooi. Alleen kunnen ze wel zo brutaal zijn je je gewoon pikken als ze langs vliegen. Ik heb hier nu echt al teveel slangen gezien. Ik ben er niet eens meer van onder de indruk.

Erg grappig ook om te horen hoe nieuw nederland voor deze mensen is. Of eigenlijk europa.   Heel leuk om er over te vertellen, want ze weten er heel weinig van af. Ze snappen maar. Oet dat wij geen dodelijke dieren in nederland hebben. Nope ze zitten echt allemaal in australie!
Zwemmen in de zee zonder kans op een croc of haai... Nog nooit over nagedacht in nederland :) ja hoogstens dat ik niet gestoken wil worden door een jellyfish, maar een haai hehe nahhh!

1. Barbara:
    22 oktober 2015
    Klinkt weer erg goed down under. Ik ben aan het aftellen en bezig reis te plannen.
    Voorpret begonnen. Geniet van je nieuwe job en onderkomen.
    Hartelijke groeten vanuit een grijs Holland.