Bali

21 september 2015 - Bali, Indonesië

Paradise in Bali,

Paradise klinkt alsof het echt een paradijs is dit eiland, dat moet ik wel gelijk even ophelderen. Met paradijs bedoel ik meer de luxe villas, geweldige staff waardoor het voor mij een waar paradijs is. Natuur, is mooi maar alles is meer een toeristische gebeuren geworden hier. Verhalen van mensen die 20 jaar geleden in bali zijn geweest, daar is nix meer van over. Voor alles bijna betaal je, zelfs om een waterval te bekijken. Het is niet veel, maar het principe is aanwezig je betaald ervoor.

Het eerste huis waar ik verbleef net buiten Sanur vond ik echt al prachtig. Waar ik nu zit is helemaal een paleis in de omgeving van lovina.

Tijd gaat nog best snel voorbij. Waar ik maar niet aan schijn te wennen. Nog een paar keer op een surfboard gestaan. Wat echt top was. Eerst was ik een beetje huiverig, behoorlijke golven dit keer. Tot ik wat meer beginners in het water zag liggen dacht ik nu ik ook maar.
Voordeel van wat grotere en sterkere golven is dat ik nauwelijks hoef te peddelen..ideaal als je het mIj vraagt. Voordat mensen denken dat ik strax wereld beroemd ben met mijn surf kunsten. Nee, echt niet. Maar de kleinere golven lukt me aardig, waar ik dus heel trots op ben. De echte golven. Over jaartje of 15 ;) het is en blijft wel geweldig om te doen. Vermoeiend, maar top! Ook een top plekje gevonden om te relaxen, met zwembad, uitzicht op zee..nja gewoon aan het strand! Iets voorbij het turtle standbeeld heb je een restaurant met zwembad, zitzakken, bedjes allemaal gratis als je maar drankje doet.

Tot nu toe vind ik kuta erg leuk. Onwijs druk, maar je weet van te voren dat dit het geval is. En er zijn hier nu eenmaal goede beginners golfkes.

Nog een dag naar het zuiden van Bali geweest. Eerst naar nusa dua om hier voor evert op zoek te gaan naar jetskis. En gelukt! Zowaar half uurtje heeft die rond gedobberd op de jetski. Nee, ging er best hard aan toe. Ik heb toegekeken, ik wilde een surfboard. Maar helaas hier volop watersport alleen geen surfboards.
Daarna door maar Dreamland. Wat een prachtig wit strand is. Maar dat heeft het massa toerisme ook ontdekt. Wel geweldige golven, waar profi surf dudes zich uitstekend kunnen uitleven. En uiteraard heb ik het vanaf het strand mooi kunnen volgen!
Door gegaan naar de tempel van pura luhur ulu watu. Hier moeten hele agressieve apen zitten. Ik heb er geen last van gehad! Voorbeeldje van kosten hierzo, je betaald om te parkeren, je betaald om rond te lopen, je betaald voor de dans die er is. Hele mooie kecak dans gezien. Was erg onder de indruk. Het begint zodra de zon ondergaat. Wat ook echt prachtige plaatjes oplevert! Deze show moet je echt zien als je hier bent!

Sanur zelf is ook echt mooi, prachtig. Zee is zo helderblauw met wit strand. Wauw! Paradijs voor kitesurfers!

Nog een laatste uitje gemaakt opzoek maar olifanten. Ik heb ze gezien, ergens boven ubud, maar moest ook wel beetje slikken. Sommige zitten vast aan een ketting. Van ong 1 m, zeker niet langer. Terwijl andere vooral de kleintjes gewoon rond lopen. Je kan hier dus een olifant ritje maken, mensen doe het niet. Ik wilde het eigenlijk ook doen, maar heb het niet gedaan. Een verzorger zit dan op de olifant met een soort hamer met een priem om hem te prikken/steken als die iets doet wat niet mag. Ik zag gewoon kleine steekwondjes boven op zn hoofd bloeden. Dan zijn ze misschien heel goed voor ze en worden ze iedere dag meerdere keren gebadderd. Maar ik vind het wel heel erg dat ze ze verwonden!
Wel heb ik geknuffeld, geaaid en op de foto geweest met deze giganten van beesten.
Later ubud nog een keer ingeweest. Goed ingeslagen, alle souveniertjes ingeslagen voor het thuis front. Zelf nog een prachtige hand gemaakte plaid gescoord! Waar ik echt super blij mee ben !

Het zuiden van bali achter ons gelaten en op naar Lovina. Ons slaaplekje is werkelijk een paleis. Gigantisch. Met een prachtig zwembad, strand, zee palmbomen voor de deur. Staff dat kookt voorons, 3x per dag, bewaker, tuinman, bootje voor de deur. Alles wat je wilt is hier! Villa Burung! We hebben 1 scooter waar we gebruik van mogen maken. Ik heb eigenlijk nog nooit zelf gereden. Zat altijd achterop. Dus vandaag wat proef rondjes gemaakt en morgen gaan me oom en ik ieder op een eigen scooter de buurt verkennen!

We hebben ook een dagje een super trip gehad! Door prachtige rijst velden gereden. De ene nog mooier dan de andere. Oke ik ben wel gestopt met fotos ervan te maken aangezien ik nu honderd fotos heb van rijstvelden zo ongeveer. Leuke weetjes kregen we te horen van onze chauffeur, plantages, fruit etc leuke info. Eerst gestopt bij een niet zo toeristische waterval Munduk. Eigenlijk waren we hier een tijdje alleen. 200 meter vrije val water...prachtig! Helaas zijn wel bijna alle fotos mislukt vanwege al het opspattende water. Een van de hoogste watervallen die ik gezien heb. En prachtig recht naar beneden! Wel een behoorlijke klim, vooral voor mijn oom ook nog. Vergt wel wat van je conditie!

Uitzicht punt over 2 van de 3 meren van bali. Door gereden naar het derde meer, bratunmeer. Hier zijn we naar de tempel ulun danu geweest. Mooi in de bloei. Veel locals hier!

Vanuit hier door gegaan naar een boeddhistische klooster, brahma vihara arama. Erg mooi.
Doorgegaan naar de warmwater bronnen in Banjar. Ik persoonlijk vond dit een beetje tegenvallen. Zeker ben ik wel het water ingesprongen, maar het was beetje troebel water. Erg erg druk! Nog een prachtige waterval, gitgit, beklommen. Onze driver kende een gedeelte van de watervallen waar nauwelijks toeristen komen. Absoluut waar. Op 2 mensen na waren we de enige. Wat heel bijzonder was en is voor bali. Prachtige fotos kunnen maken, en deze waterval staat bij mij zeker in de top! Al gaat er tot nu toe nog nix boven filipijnen!

Verder vermaak ik me uitstekend door boekje te lezen, zwemmen en is af te wisselen met snorkelen en heerlijk te eten hier. Hopelijk spot ik binnenkort nog wat dolfijnen die hier in honderdtallen moeten zitten....laatste week bali is echt vakantie. Beetje kleurtje krijgen :)

1. Barbara:
    22 september 2015
    Blijft leuk om mee te genieten met je avonturen.
    Fijne week in Bali en geniet samen met je oom!