Indonesie

11 september 2015 - Bali, Indonesië

Indonesië! Java it is...

Na een afschuwelijke nacht op Singapore door te hebben gebracht aangekomen op Java!

Waarom afschuwelijk?! laat ik een tip geven boek geen budget maatschappij met een transfer op singapore die een hele nacht duurt. Er is namelijk maar 1 maatschappij die niet aan transfer koffers doen. Uiteraard degene met wie ik vloog, cebu air. Wat houd die transfer in van koffers.... Dan zorgen zij dat je koffer weer in het juiste vliegtuig beland. Oke mits dat goed gaat. Maar nu moest ik mijn backpack ophalen en vervolgens 3 uur voordat mijn vlucht ging weer inchecken! Gevolg... Zo zit je een hele nacht op een stoeltje bij de incheckbalies ipv een luxe bios/vlindertuin/ slaapzaal/ zwembad / spa...want dat kan je alleen maar hebben als je niet je koffer hoeft in te checken zoals ik..grrrrrr

Voordeel wel... Officieel 1 overnachting in Singapore is een feit. Inclusief de stempels in mijn paspoort!

Ik dacht ach deze vlucht (singapore-jakarta) duurt nog niet eens een uur ben er zo. Alleen was even het tijdsverschil vergeten. Dus 1 uur en 50 min. Gevlogen...wel uurtje kunnen slapen!

Besloten jakarta maar te laten voor wat het is. Ik hoorde niet heel veel goede verhalen erover en grote city hoefde even nog niet voor mij. Dus misschien zonde dat ik een grote mooie stad oversla, maar ik heb gelijk een bus opgezocht naar bandung. De bussen zijn hier wel zoveel slechter dan al mijn eerdere ervaringen. Dat is wel even slikken. Gelukkig mocht ik voorin zitten. Nja gelukkig.... Af en toe vrees je voor je leven. De manier hoe ze hier rijden is te bizar om uit te leggen.
Ook al is iets een tweebaan of een baan weg ze maken er altijd wel weer baan bij of doen alsof zo heb je dus 3 rijen autos op een tweebaanweg.

Keurig links of rechts inhalen (oke ligt er nu maar net aan vanuit welk je land je het bekijkt) je doet gewoon wat handig is. En anders prop je hem er tussen. De scooters..even toeteren dat je eraankomt en anders passen ze maar op. Zigzaggend ga je door het verkeer.

In Bandung aangekomen . Wat volgens de kaartjes mevrouw super dicht bij mijn hostel zou moeten zijn. Keken ze me hieraan van uhh dat is aan de andere kant.
Taxi aanhouden lukte gewoon echt niet, zoveel verkeer. Dus ik werd met mijn backpack op de scooter afgezet. Hilarisch beeld. Mijn giga tas tussen de benen van de chauffeur die er nog net bovenuit kon kijken, en ik achterop met mijn andere backpack.

Bandung moet hele mooie kraters hebben. Verder is het een shopparadijs. Met allemaal factory outlets van bekende merken. Na te hebben geïnformeerd bij mijn guesthouse hoe ik de volgende dag bij de kraters kwam. Kreeg ik een heel verbaasd gezicht met grote ogen want nu moest die engels praten. Uiteindelijk met iemand anders aan de telefoon duidelijk kunnen maken waar ik heen wilde. Blijkt dat het 2 a 3 uur verderop is en eigenlijk alleen te bereiken is met prive vervoer. Dit valt dus helaas af... Dus shoppen. Heerlijk... 6 shoppingmalls afgeweest. Weer hele goedkope maar super kleren om er even tegen aan te gaan. Voordeel van de kleren die ik mee heb, praktisch alles is stuk of met gaten dus vervanging kan geen kwaad.

Bandung - yogyakarta by train. De dag ervoor een kaartje, best goedkoop achteraf, op de kop kunnen tikken. Prachtige treinreis. Door de rijstvelden, mooie stukken natuur, 8 uur durende treinrit. Waarvan ik zeker 4 uur heb geslapen. Echt een aanrader. Je kan zelfs eten in de trein. Alleen had ik op internet al gelezen dat behoorlijk wat mensen behoorlijk ziek waren geworden erna. Dus ik heb het keurig bij mijn eigen voorraad ingeslagen eten gehouden. De trein stopt trouwens regelmatig, maar echt voor 2 minuten. Ik durfde er niet uit..bang dat de trein zo weg rijdt zonder mij en met mijn spullen. Dus de hele rit gezeten, eksekutif klas, dat is de eerste klas daar. Is gewoon tweede klas nederland. Ietsjes minder denk ik. Maar ik was super tevreden met mijn plekje.

Beetje beduusd stond ik op het station rond me te kijken. Er vlogen echt wel 8 taxi chauffeurs op me af. Allemaal wilde ze mij wel ergens heen brengen. Voor een te hoge prijs Uiteraard. Net buiten het station heb ik een dealtje kunnen maken met een soort fiets taxi, becak. Zo kon ik gelijk om me heen kijken en de stad een beetje bekijken. Moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Er is echt veel te doen hier!

Met de becak sjees ik echt overal heen. Super vervoersmiddel! Waterpaleis bezicht, drie pogingen gedaan om sultans palace te bekijken maar telkens niet gelukt. TSJA SULTAN de negende was overleden.,nja had niet zo moeten zijn dat ik binnen in kwam.VOGELTJES MARKT BEZOcht. Ogen dicht hier voor wat je tegen komt. Apen in kooien, schildpadden waar kinderen op zitten, puppys, slangen, kuikentjes die alle kleuren van de regenboog hebben en uiteraard ook de vogels. Hanen in kooien die ze verkopen voor de gevechten. Maar het leeft hier en zo gaat het hier. Daar moet jeje bij neer leggen. Leuke mensen ontmoet. Achterop gezeten bij een super grappig mannetje. Ik was verkeerd afgezet en vroeg waar ik wel moest zijn. NOU als ik met hem op de foto ging zette hij me wel ff af met de scooter! Ik was altijd welkom voor een drankje! hah cute. Rondleiding gehad hoe kunstwerken hier worden gemaakt. ALLEs met de hand, heel nauwkeurig. Heb uiteindelijk een klein doekje als aandenken gekocht. Uiteindelijk beland bij iemand die luwakikoffie verkocht. En zelf een luwaki(wilde kat soort). Thuis had. Gewoon vrij liep dit beestje. Gezellig gekletst en spontaan uitgenodigd om te blijven eten et zijn familie. Later heeft die me super tof terug in het hostel afgezet.

uiteraard heb ik ook tourtje borobudur en prambanan gedaan. Ik was erg onder de indruk van borobudur! Prachtig !

Bromo,

Vanaf Yogyakarta met de bus naar Promolingo. Busrit dat begon om 7.30 am tot 22.00 uur in de avond, pff. Ja dat was een lange zit. Paar keer gestopt om te eten of snelle plas pauze. Verschrikkelijk klein mini busje. Uiteraard had ik een verschrikkelijk plekje, het midden. Nauwelijks kunnen slapen. Nee dit raad ik niet veel mensen aan, maar het was wel goedkope trip.
In promolingo een paar uur geslapen, niet veel. Aangezien om 2.45 we moesten verzamelen om met een jeep naar het uitzichtpunt te gaan. Hier zagen we de zonsopkomst over de bromo vulkaan. Ik heb geluk gehad dat ik leuk groepje mensen weer had. Zo gingen we met zn 6e met de jeep. Terwijl er maar voor 5 plek was. Iemand moest dus opschoot. Avontuurlijk ritje was het wel.
Zeker toen echt iedereen ons inhaalde. Tot het moment dat we stil stonden. De motor trok het toch niet zo goed meer, oftewel totaal niet. Na 10 minuten in stilte te hebben afgewacht wat onze chauffeur ervan zeggen. Kwam eruit... New car is coming. Duurde uiteindelijk niet voor we weer op pad waren.
Al hadden we wel wat tijd verloren. Wat betekende dat we echt onderaan moesten parkeren...lang lang stuk omhoog! Na 20 min bijna hardlopend omhoog toch besloten het laatste stuk achterop een scooter te springen! Perfect op tijd....jammer dat de andere 500 mensen dit ook dachten.

Pfff drukte niet normaal. Het scheelt dat degene met wie ik was lang en groot waren. Zo kon ik mooi vooraan komen en een top plekje gevonden op een soort muurtje. Prachtige zonsopkomst gezien met uiteraard oa. Bromo vulkaan! Moeite absoluut waard. But once in a lifetime ! Dit ga ik niet nog een keer doen.
Bijna geen wolkje te zien, prachtig weer, had gewoon niet beter gekund.

Voordeel van onderaan met de wagen staan is dat je wle als eerste weer weg kan. Zo waren we aardig snel onderweg naar de bromo zelf.
Hele beklimming maar heb de top gehaald. Nooit beseft dat een actieve vulkaan zo onwijs stinkt jemig. Rotte eieren lucht jak!
Het uitzicht is zo prachtig en mooi dat je die helse beklimming in de volle zon weer helemaal vergeet. Oh en nee ik heb niet op zo zielig klein paardje gezeten om omhoog te gaan! Please niet doen. Die paardjes worden half gemarteld door iedereen zo sneu!

Ritje terug. Ritje, ritje.. Giga rit! Ik zal hier niet teveel over uitweiden. Behalve dat het een horror rit is geworden van 22 uur. 22 uur later lag ik in een bed in een hostel in bali. Bye bye java! Lekke banden, opzoek naar banden, bussen die verdwijnen, wachten wachten ...alles mee gemaakt!

Bali!
Iedereen heeft het altijd over bali. Nou ik ben er eindelijk...echt!
Mijn eerste ervaringen waren dus midden in de nacht en wat was ik blij dat ik in een bed lag, heerlijk! Ik ben uiteindelijk ergens in den pasar mijn eerste nacht in gegaan!

Vandaag komt ook mijn oom aan, dus heel veel kon ik niet doen. Maar wel een turtle reservation bezocht. De eerste was echt zo sneu. Gewoon wat bakken water en dan eentje wat groter met turtles erin. Sommige 1,5 m groot andere 20 cm. Puur voor de toeristen, afschuwelijk! Snel taxi gepakt en op naar kuta. Dan maar strand dagje!

Ik vind kuta geweldig. Het is wat drukker, maar top golven om weer even te wennen om op je surfboard te komen, winkels aan het strand, heerlijke relax plekjes om wat te drinken. Ik zeg ideaal! Nog beter...hier is wel een turtle opvang plek, maar alleen voor baby schildpadden en toen ik e was werden er 300 vrijgelaten. Overlevingstocht ..de zee! En jawel als je wilde mocht je zo schildpadje vrij laten.
Beetje jammer dat maar 1 op de 1000 dit overleefd. Maar toch degene die ik vrijgelaten heb is vast degene die het overleefd.

Na tien keer te hebben gekeken en zeker te zijn dat mijn oom later aan zou komen, 4 uur vertraging, besloten dan maar de zonsondergang te bekijken. Die prachtig was, echt super mooi. Alleen toen kreeg ik een appje, geland. Aaaaaah slik.

Super snel met de uber taxi min. Backpack ophalen in het hostel en zo snel mogelijk naar het vliegveld! Waar mijn oom al op mij stond te wachten, ai.
Niet helemaal mijn bedoeling. Voelde me wel een beetje schuldig.

Heel luxe met een chauffeur verder we naar ons paleisje gebracht! Wat echt een super mooie villa is in sanur. Met eigen zwmebad, eigen badkamer, eigen kamer...ik heb zelfs mijn eigen woonkamer hier. Ja ik voel me serieus waar een prinses hier! Dit is zo ontzettend genieten!

Eerste dagen niet heel veel gedaan behalve genoten van alles hier.
Daarna dag trip naar ubud, door de rijstvelden gegaan. Wat ook al ontzettend mooi is. Al ben ik er van overtuigd dat er mooiere moeten zijn dus wie weet. Traditionele dans gezien, apendans. Uhm ik was niet heel erg onder de indruk. Zou dit niet nog een keer doen. Monkey forest in ubud bezocht, tsja geweldig. Al die apen overal en rondom tempels. Kom ik aan zetten met mijn banenen. Tsja dat was niet zo succes. Sommige zijn echt wel agressief! En zo jatten ze dus ook erg snel mijn bananen!
Olifantengrot bezocht, met prachtige tuinen erom heen.

Wel behoorlijk teleurgesteld hoe onwijs toeristisch alles is hier. Jeetje zeg. Overal wordt geld voor gevraagd, agressieve verkopers. Pfff...
Dit is zo anders als alle andere plaatsten tot nu toe. Dit lijkt haast wel alsof ik in spanje ben. Mensen zijn zo geld bewust hier. Dat bevalt me echt totaal niet! Ik ben net gewend dat mensen zo vriendelijk zijn, alles voor je over hebben. Zelfs het laatste wat ze hebben met je willen delen. Geloof me dat gaat hier niet gebeuren. Ja als ik geld mee neem. Maar de natuur, prachtig!

Misschien ben ik wel te veel eisend en ben ik verwend en moet ik wennen. Misschien wel...

Eerste surf dagje heb ik er ook opzitten. Jeeh wat was dat fijn. Perfecte beginners golfjes voor mij. Paar keer flink eraf gedonderd, maar al met al succesvol dagje. Had voor de zekerheid een prive leraar om het wat soepeler te maken. Maar het was gewoon gezellig en motiverend iedere keer weer. Veel nieuws vertelde die me niet. Wel ga ik binnenkort samen met hem ergens anders heen...meer uitdaging. Oke we gaan het zien! In ieder geval had ik echt zoveel lol weer in het surfen. Ik snap zo dat dit verslavend is!

Nog een rondje schildpad vrij laten gedaan. Nieuwe slippers aangeschaft. Kuta heeft het allemaal! Maar moet zeggen savonds veranderd kuta echt jn een party stad niet normaal! Hebben er half uur over gedaan om de stad uit te gaan. Waar we anders 5 min over doen. Is echt heerlijk om dan na zo dag in een prive villa aan te komen en even een duik te nemen in ons prachtige zwembad met uitzicht op zee. Suepr super fijn!

Heerlijk gegeten heb ik echt, er is iemand bij het huis die kookt voor ons als we willen, hmmm. Had ik zo iemand maar altijd bij me. Ik moet echt Indonesische gerechten leren maken.

Vandaag sanur zelf beetje verkent. Prachtige stranden om te kite surfen. Heb een hele tijd staan kijken naar ze. Hoop mooie fotos kunnen maken. Kwamen zelfs een paar naar me toe om te vragen of ik de fotos naar ze op kon sturen. Geen enkel probleem. Zo perfect gingen ze recht voor mij allemaal sprongen maken! Ideaal....

Heerlijke wandeling gemaakt over het strand. Afgesloten met wat boodschappen te hebben gedaan ohja en nieuwe bikini!

Morgen op naar tempels... Ohja en snel weer op die surfplank klimmen dacht ik zo.
Misschien vind ik bali toch wel top

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hai:
    12 september 2015
    Dat zijn weer veel indrukken en avoturen Row. Fijn om nu ook even te genieten met je oom! X