Bye bye oz, hello asia

28 juli 2015 - Singapore, Singapore

Mijn eerste verhaaltje wat niet geschreven is vanuit Australië. Ja, vanmorgen helaas Australië verlaten voor Azië! Ik heb even alle tijd, aangezien mijn volgende vlucht pas om 13.00 gaat, dus nog zowieso nog ongeveer 3 uur te gaan heb in Singapore voordat ik vertrek naar Maleisië. Heerlijk te genieten van een cheese cake en chocolade bij Starbucks, jammie.

Cairns heb ik nog super leuk afgesloten. Hostel, lazy duck, was echt drama. Vies, slechte bedden maar wel perfect internet. Ben er eigenlijk nauwelijks geweest, want gelukkig waren er 4 andere van Port Douglas waar ik mee opgetrokken heb. We hebben niet heel veel gedaan, want tsja zoveel is er niet te doen in Cairns. Uiteraard wel heerlijk gegeten, uiteten, drankjes gedronken en verder beetje rond geslenterd. Besloten de laatste avond met zn allen door te brengen in de bios. Gaat hier nog een beetje ouderwets. Je wordt omgeroepen door een medewerker dat je bios zaal in orde is en dan gaat hij je de weg wijzen naar een plek. Spy hebben we gezien. Verassend genoeg nog best wel goed. Paar dagen cairns vlogen eigenlijk ook zo om.

Sochtends besloten voor de cheap way te gaan om op het vliegveld te komen.
Er zou een free shuttle bus gaan, maar alleen om het uur en op maar 1 weg. Je snapt na 30 min te hebben gewacht op de zogezegde weg geen shuttle bus. Wat rond gevraagd, nope niemand wist precies waar die free shuttle bus dan wel zou stoppen. Na nog een stuk te hebben gewandeld met volle bepaking, maar een taxi genomen voor 20 dollar. Waar ik heel gelukkig mee was

Na de zo veelste stress moment ik heb teveel bagage mee dan de toegestaande kilo's. Dit keer zelfs spullen weg moeten gooien... Geëindigd op 19,2 kilo. Zucht had dus best iets kunnen houden... Op weg naar darwin.

Het went wel echt, nieuwe stad, nieuwe plek, neieuwe mensen, nieuwe route, ander openbaar vervoer. Zo begon ik met reizen met alles keurig voor te bereiden. Nu zie ik wel hoe het afloopt. Loopt eigenlijk altijd wel los. En tsja anders zijn er altijd de mensen die zich keurig hebben voorbereid aan wie ik het kan vragen!

Mijn eerste ervaring met Darwin begon al goed. Tijdens de 45 minuten die ik moest wachten tot eindelijk mijn backpack kwam. Heb ik even kennis gemaakt met een giga spin die erg graag hoi tegen mij wilde zeggen. Ging ik naar links, ging de spin naar links, ging ik naar rechts, zelfde route als deze aardig vriend. Het liefst had ik hem gelijk vermoord. Alleen bedacht ik toen, tsja eerste wat mijn ervaring met nortern territory dan gaat worden is iets doden. Dus besloten me maar om te gaan kleden in de wc's in mijn zomer outfit. Want jaa.... Hitte jeeh.
Via een shuttle bus afgezet vlakbij mijn hostel, malelucas, in mitchel street. Klinkt heel wat, maar er is eigenlijk maar 1 hoofdstraat. Stad kan je het niet echt noemen, meer een dorp dat voornamelijk bestaat uit bars. Want er is hier niet veel te beleven, behalve drinken. Wat iedereen hier dan ook doet. Is ook heel normaal de eerste dronken mensen al tegen te komen rond 18.00 uur.

Mijn hostel is dus een van de grootste party hostels met eigen bar. Ik sliep op een kamer met jawel alleen mannen, gelukkig kwam op dag 2 er een nieuw groepje met nog een girl. Ik heb niet veel met ze opgetrokken, maar wel veel gekletst op de kamer. Vooral ook omdat zij (4 nieuwkomertjes) net aankwamen in Australië vanuit Azië.  Heb ze wel gerust gesteld, de rest van Australië is zoveel meer te doen en te zien. En zij mij, want het eerste wat ze zeiden dat het zo goedkoop was in Azie. Pff goed nieuws voor mijn bank rekening.

Erg grappig, ik ging de was doen, vragen ze uuh hoe moeten we dat hier doen, dus ik uh tsja je loopt naar de wasmachine gooit er geld in, wacht tot die klaar is en dan de droger of ophangen. In Azië geef je het af en krijg je het keurig in stappeltjes terug voor een euro. Halleluja, ik kan niet wachten.

Na mijn dagen vooral door te hebben gebracht de boel te verkennen. Wave pool, recreation pool, beaches, esplananda, sunsets, waterfront en de markten waren mijn dag bestedingen.

Sunset met de bindi markets heb ik donderdag avond samen met Andre gedaan. Een zwitser die ik al in mission beach had ontmoet en toevallig tegen kwam in darwin. Super gezellig gehad. Eerste ervaring ook dat ik meer foto's heb gemaakt van de mensen die op het strand zaten voor de zonsondergang dan de zonsondergang zelf. Jemig zo was het strand leeg en zo prop en prop vol.
Ik heb wel echt bijna iedere avond onwijs mooie zonsondergangen gezien.

Toen was het eindelijk zover. De hele reden waarom ik in Darwin ben: Kakadu & Litchfield National Park.  Duurste tour zo ver voor mij, maar wat was dit het geld waard. Via territory expeditions ben ik 3 dgn kamperend met 4x4 wagen deze gebieden gaan bekijken.

Kakadu is even groot als heel België. Gigantisch dus zoals je begrijpt.
Onwijs leuke groep hadden we en echt lol gehad met elkaar.
Soms is het zo moeilijk alles hier uit te leggen wat ik heb gezien en meegemaakt. Sommige dingen moet je gewoon zelf zien zo mooi en bijzonder is het.

We begonnen met een wildlife en crocodile cruise at the Corroboree Billabong. Van te voren een safety briefing. Waar het voornamelijk op kwam, vooral niet je handen buiten boord houden. Tenzij je dood wil. :)
Na eerst 30 min bijzondere vogels te hebben gespot. Wel leuk, maar daar was ik niet voor. Zoveel heb ik ook weer niet met vogels. Al moet ik zeggen eentje vond ik wel indrukwekkend de jabaroo ofzo een 1 meter groot beest.
Toen eindelijk iemand voorzichtig riep uhhh is dat daar een croc. Jawel hoor er lag er eentje al een tijdje ons in de gaten te houden.
Wat zijn ze gigantisch, echt giga en indrukwekkend. We hebben uiteindelijk 6 krokodillen gespot waarvan 2 kleintjes en de andere echt massief waren. De grootste schatte onze tourguide in op 6 meter. Wat wel beetje eng is. Ze maken geen geluid of rimpeling in het water om dichtbij te komen. Dus voorzichtig zijn is niet overbodig.

Daarna zijn we naar Ubirr gegaan. Hier hebben we rock art bekeken. Alle oude tekeningen die aboriginals maakte op de rotsen. Indrukwekkende uitleg gehad en erg mooi om te zien.
Prachtig uitzichtpunt vanaf hier, o.a. arnhem land. Het lijkt haast alsof je naar the lion king kijkt zo mooi is het landschap. Hier zijn trouwens ook wat bekende films opgenomen, o.a. Crocodile dunde ofzo iets.

Klaar gemaakt voor mijn eerste swag slaap avontuur. Een swag is dus een slaapzak met matras erin. Of hoe sommige kamp genootjes het noemde een bodyback voor als je dood wordt, kunnen ze je gelijk afvoeren. Haha, je snapt hoe hij erover dacht. Je kon ervoor kiezen om in een tent te slapen ( tent met alleen het gaas gedeelte) of buiten in een swag. Eigenlijk alle girls gingen voor de swag, want wij hadden dat nog nooit gedaan. We hebben wel echt lol gehad met zn allen, maar of ik nou echt goed geslapen heb tsja. De mozzies waren werkelijk overal, ieder uurtje is welvoorbij zien komen. Maar prachtige sterrenhemel waar ik zo in heb geslapen.

Volgende dag toch maar wel even gevraagd hoe groot de kans werkelijk is dat er een slang op visite komt. Gelukkig was die kans zeer klein. Ohja de hitte, warm was het onwijs. Zelfs de nachten.

Vroeg op om door te gaan naar twin falls en jim jim falls.echt heerlijk gezwommen hier! Voor we bij het zwemgedeelte waren moesten we eerst behoorlijk stuk hiken. Maar voor 8.30 lagen we allemaal in het water. Af en toe besef je wel echt dat je in de outback bent. Van de ene plaats naar de andere moet je soms 1,5 uur rijden, je komt nauwelijks mensen tegen. Tijdens de hike zie je overal bordjes tegen pas op croc. Totdat je opeens een echte krokodillen val ziet liggen met een varkenspoot erin. Onze tourguide legde uit dat er een croc zat die ze proberen te vangen, maar nog niet gelukt was. Dus vooral noet te dichtbij de kant komen. Als er dan een croc in de val zit wordt deze met een heli opgehaald en ergens anders vrijgelaten door een ranger. Die vallen zijn giga...
Nog 5 slangen tegen gekomen die goed bezig waren met zn allen. Serieus helemaal in elkaar verstrengeld. Tsja waar wij eigenlijk gingen zwemmen. Moet zeggen toen dacht ik wel uuuh ik weet niet hoor. Maar je zet je er zo makkelijk overheen, zoals onze tourguide zei ... Die zijn op dit moment te druk met zichzelf om zich bezig te houden met jullie zolang je ze maar met rust laat. Heerlijk gezwommen ;)

Onze tweede overnachtingsplek was zoveel beter. In niemandsland was er zowaar een pub met internet bereik en genoeg tenten voor iedereen. Super avond gehad, de avond ervoor trouwens ook met iedereen om het kampvuur heen, al pool spelend door gekomen. We hadden een stel mensen uit taiwan in de groep zitten, geloof me die kunnen niet poolen. Dan ben ik best goed nog haha.
Heerlijk geslapen en gewoon zo leuk gehad met iedereen. Tijdens de bbq croc en kangaroo gegeten. Tsja beide niet mijn ding.

Volgende ochtend echt het toppunt mee gemaakt qua mooiste plekken. Wangi falls, zo gaaf. Ik ging samen met een van de kerels al vast vooruit. De rest schoot niet zo op en het was zo warm. Onder de watervallen door gezwommen. Bizar gewoon zo mooi. Na 3 meter omhoog geklommen te hebben was er een soort van mini pool/ badje bij de waterval, waar we met zn allen uiteindelijk hebben gezeten met een uitzicht wat was dat geweldig.

Daarna door naar termitemounds, tsja die beesten werken hier hard. Heb naast eentje gestaan die 7 meter hoog was, ongeveer 70 jaar oud. Je ziet deze dingen trouwens overal staan als je door dit gebied rijd. Er zijn zelfs wedstrijden wie de orgineelste termite iets versierd. Ja serieus. Zoveel is hier dus te doen.

Nog meer watervallen bekeken en de laatste stop was at Florence falls. Erg mooi, maar heel toeristisch deze. Ligt ook echt maar 1,5 uur van darwin af. (Litchfield np) teveel mensen gewoon. Misschien ben ik inmiddels verwend.

Toen zat deze geweldige trip er alweer op. Laatste weken waren absoluut mijn beste weken sinds ik alleen rond reis in Australië. Zodra ik die andere heb verlaten heb ik het zo onwijs goed gehad. Beste beslissing ever. Dit is waarom ik ben gaan reizen. Het ene is nog mooier dan het andere. Ik ben zo dol op dit land!

Maarja, laatste avonden nog wat gegeten met de groep en nu Azië!  Wel jammer dat ik nu Australië uit ben, maar ongetwijfeld ga ik zoveel mooie nieuwe dingen en mensen ontmoeten en zien. En niet te vergeten mijn moeder na 7 maanden weer is in real life hoi zeggen ipv facetime ;)

Ik ga nog even rondje lopen en winkeltjes bekijken op dit giga vliegveld Singapore. Voordat mijn volgende vlucht naar Kuala Lumpur oftewel Maleisië gaat. Is nog maar een klein stukje dus duurt niet lang.

1. Barbara:
    28 juli 2015
    Wat klinkt het weer geweldig.
    Heel veel plezier in Azië!
    Geniet extra van je moeder ;-)
    Ik kijk al weer uit naar nieuwe verhalen.