Byron Bay & Gold Coast (surfers paradise)

11 juni 2015 - Fortitude Valley, Australië

Byron Bay
Weer even terug in de tijd wat ik allemaal gedaan heb afgelopen dagen oeps weken al weer. Op een of andere manier lukt het me de laatste tijd steeds minder goed om op tijd weer iets te typen. Maar ga mijn best weer doen ;)

In mijn vorige verhaaltje had ik al een beetje laten merken dat ik niet helemaal happy was in ons soort van huisje in Byron Bay. De verwachtingen waren dit keer misschien wat hoger dan tot nu toe. Op zich wel heerlijk even op 1 plek te blijven en niet constant te sjouwen met die loodzware backpack. Waar ik echt nog een keer wieltjes onder ga zetten ;) Het huisje was meer een vakantie huis met 1 slaapkamer, wel wifi maar geen tv of iets dergelijks. Juist rust was hier genoeg.
Helaas niet alle dagen goed weer gehad. Het kan hier toch regenen..pfff wat in Nederland over de hele dag verspreid is valt hier in een uurtje ofzo. Dan kan je erg balen als je juist op dat moment op de fiets zit.

We hadden wel een geluk dat we 2 fietsen hadden. Nou is fietsen in Australia, nu dus Byron Bay, wel een verhaal apart. Ze zijn hier niet gewend aan fietsers zoals in Nederland. De bedoeling is dat je op de fietspaden fietst als die er zijn en verder op de stoep. En laat ik vooral die helm niet vergeten die je verplicht op moet. Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik als Nederlander dus echt niet met een helm op ga fietsen. Ik kan heus wel fietsen was mijn redenatie.
Alleen... het verkeer denkt er  wel is anders over. Paar bijna dood ervaringen meegemaakt, bijna aangereden of hobbels die toch wel wat hoger waren dan ik in had geschat. Autorijden en realiseren dat het verkeer van een andere kant komt is een ding, dit ook beseffen op de fiets is gek genoeg veel lastiger.

Poging gedaan om een markt te bereiken op de fiets samen met Trevor.
''20 min flinke heuvel op, maar jullie Nederlanders zijn fietsen wel gewend dus is echt wel te doen'' kregen we te horen. Nja, moet te doen zijn toch?! Vergeet het maar. Langs een weg waar iedereen 80 rijd. Heuvel op zonder uitzicht op een recht stukje en nee geen fietspad dus gewoon op de weg naast de auto's. Ik ben afgehaakt na 30 minuten op de fiets. Geloof ook nooit iemand hier die zegt 20 minuten, verdubbel dat maar of nee verdriedubbel het ;)
Omgedraaid en op zoek naar de vuurtoren dan maar. Ohja de remmen werkte  ook niet optimaal. Het was een snel ritje naar beneden.

Lighthouse of Byron Bay weer beklommen. Eerste stuk steil naar beneden gefietst. Waarvan ik alweer dacht arghhh dit moet ook weer omhoog, zucht. Beland bij een hele leuke baai die ik al een keer eerder had gezien tijdens een wandeling met Marieke paar maanden terug. Dit keer was wel erg bijzonder... dolfijnen. Ja, kom ik weer met mijn dolfijnen... ze waren er dit keer.  Zelf gespot dit keer een groep van 10 dolfijnen die door de golven heen aan het spelen waren. Samen met Surfers door de golven, lijkt me toch nog echt een droom omdat zelf te doen.  Prachtig om te zien. Maakte de dag weer helemaal goed na dat fietsen. En uiteraard beloond met een heerlijk ijsje met een prachtig uitzicht.

Aangezien er was beloofd dat we de surfplanken mochten gebruiken, besloten dat we gingen surfen. Ik zou Trevor wel wat tips geven en ach we zien wel waar we uitkwamen. Daar dacht de eigenaar iets anders over en nam ons mee naar een ander strand....ja waar de dolfijnen de vorige keer waren.. wat onwijs aardig was. Perfecte golven niet te wild maar goed genoeg. Beetje wennen weer na paar weken niet te hebben gesurft. Maar stond wel gelijk paar keer en ging verassend genoeg goed ook. Toch maar weer vaker proberen te gaan surfen. Trevor stond ook 1 keertje, maar die vond het niet zo tof als ik, helaas. Dus surfen blijft toch mijn ding. Nog geprobeerd om hem zover te krijgen mee te gaan naar een surfles, maar nee geen surfen meer voor hem.

Na weekje in Byron Bay kwamen er twee Nederlandse meiden bij ons langs die we in Sydney ontmoet hadden. Joan en Marieke. In hun super toffe Hippie Camper van hebben ze week bij ons gelogeerd. Nja ze sliepen in hun Van maar verder gewoon in het huisje. Gek genoeg wend het zo snel als er andere mensen bij je op''visite''zijn. Net als of het nooit anders is geweest. In Nederland gaat dit toch wel heel anders en hier is het heel normaal. We hebben wel echt een toffe tijd gehad. Zo goed bevallen eigenlijk dat we nog steeds nu met zn 4e reizen.

Gelukkig wilde Joan ook graag wat surflessen nemen. Dus wij met zn 2e op pad en hebben we uiteindelijk nog 4 dagen gesurft. Met het toppunt surfen met dolfijnen. Het is me dan echt gelukt en zo bizar om mee te maken. Alsof je in een film zit.
Op een gegeven moment zagen we een hele groep dolfijnen voorbij komen aan het einde van de dag. Eigenlijk was het tijd om te gaan. Eerst nog een eindje bij ons vandaan. Maar wel op de surfplank beetje zittend te kijken. Net toen we uit het water gingen kwamen ze echt super dichtbij. Samen met een franse meid onze surf leraar over kunnen halen om weer het water in te gaan... zo gezegd zo gedaan. Met een sprint het water in en snel peddelend op onze board naar de dolfijnen. Ja... 1,5 a 2 meter naast  me zwommen ze. Wauw... bizar. Heel rustig waren ze beetje aan het spelen en zwemmend kwamen ze gewoon voorbij. Denk zo 15 minuten dat ze echt bij ons bleven daarna zijn we al golvend pakkende terug gegaan. Super gaaf echt waar.

Helaas die dag ook slecht nieuws. Berichtje van thuisfront dat mijn lieve trouwe viervoeter was overleden. Eerst in een coma geraakt en helaas bij de dierenarts overleden is. Dan is ver weg zijn wel moeilijk, geen afscheid kunnen nemen. Al weet je dat als je lang op reis gaat dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Maar wil je niet dat dit gebeurd. Helaas na 15 jaar en 8 maanden is het afgelopen voor Nero. Hoe graag ik het ook anders had gezien. Behoorlijk onder de indruk was ik en nog wel. Natuurlijk gebeuren op zo dag nog meerdere teleurstellingen wat dan erg moeilijk is om een plekje te geven. Waren even geen leuke dagen.
Mijn geplande reis liep anders, vond het even echt niet meer leuk, vrienden familie ver weg en mensen waarvan ik dacht op te kunnen vertrouwen bleek helaas niet zo te zijn.

Gold coast (surfers Paradise)
Gelukkig, soort van nieuw plan. Samen met Joan, Marieke en Trevor zijn we met de Hippie Camper naar the Gold Coast vertrokken om daar is een kijkje te nemen.
Via Gumtree (marktplaats) een 6 persoonstent op de kop getikt waar Trevor en ik de komende dagen in gaan slapen. In het donker hebben Trevor en ik de tent opgezet die echt giga bleek. ZO 2 meter hoog wat wel ideaal is want je kan er gewoon in lopen en staan met nog een giga voortent. Helaas eerste nacht al wel gelijk weer kamperen vervloekt nadat mijn net nieuwe luchtbed lek bleek te zijn..grrr. Gelukkig is Joan hier die bij de Big W een nieuw luchtbed heeft gefixt voor me, jeeh.
Paar flinke koude nachten gehad, maar om 8 uur zwetend de tent uit omdat het zo warm was.

Heerlijke dagen gehad aan het zwembad. Al zaten we echt aan het strand. Hebben we niet 1 keer eigenlijk op het strand gelegen. Wel lange wandelingen gemaakt over het strand vanaf Main Beach naar Surfers Paradise om daar uit te gaan. Want stappen kan je in Surfers Paradise echt perfect. Ons overlaten halen kaartjes te kopen voor een hele week om in clubs te kunnen met allemaal geweldige aanbiedingen. Zucht nadat we betaald hadden had ik al zo vermoeden dat we dik afgezet waren...de rest ook. Wat uiteindelijk ook wel een beetje zo was.
Zo moet je met de hele groep naar een club om een welkomst drankje te krijgen en binnen te komen. Waarvan wij bijna iedere keer het gemist hadden. Uiteraard ;)
Neemt niet weg dat we echt een paar super avonden, nachten hebben gehad. Echt een aanrader voor andere die nog die kant op gaan.

Eindelijk was het zover vandaag mijn eerste echte rodeo die ik mee ging maken. Vroeg op pad om er op tijd te zijn in Caboolture. Niet beseffend dat de echte Rodeo pas begint rond 17.00 uur hehe. Dan maar beetje rond lopen en kijken. Zo hebben we houthakkers wedstrijden gezien, wat er nog bizar fanatiek aan toegaat. Rodeo parade met auto's met kids erin die zwaaien als een soort miss verkiezing. Koeien die worden geshowd die de meeste melk produceren en prijzen hebben gewonnen. Waar een heel trots kereltje naast staat te vertellen wat die allemaal al heeft gewonnen. Amerikaans achtige kermis met onwijs veel fastfood. Echte Hollandse poffertjes kraampjes met absoluut geen echte hollandse poffertjes. Spring wedstrijden gekeken en uiteindelijk begon dan echt de rodeo show. Als eerst barral races, kijken wie het snelste een koe gevangen had te paard en uiteindelijk bull riding.

Hele happening allemaal. Bull riding heb ik heel wat wisselende reacties opgekregen, positief als negatief. Ik vond het indrukkend en interessant om naar te kijken. Het is hier zo normaal en dit is een traditie dit is de rodeo. Ja aan de ene kant wel zielig, maar het beestje leeft nog wel aan het einde. Dus ik heb er eerlijk gezegd niet veel moeite mee. Ik heb gezien hoe het eraan toe gaat en ik denk dat je pas je mening moet vormen als het zelf heb gezien. Maar goed dat hierbij gelaten het is aan een ieder wat die ervan vind. Voor mij dit is echt een onwijs gave rodeo ervaring die ik in Australië heel graag wilde mee maken.

Gepraat met een ouder echtpaar die me de regels een beetje uitlegde en wat er allemaal nou te doen was op een rodeo. Nu weet ik dat er 2jury leden de ride beoordelen aan hoe de stier onder controle is en hoe de rider rijdt. Per jury lid kunnen ze 50 punten krijgen, totaal dus 100. Een goede / gemiddelde ride krijgt zo tussen de 70 en 80 punten. Verder was die man zelf ook bull rider geweest en vertelde heel trots over de rodeo. Erg leuk om te horen hoe enthousiast mensen hierover vertellen. Zo kwam ik er ook achter dat de volgende dag in Hamilton er een Bull is die beroemd is vanwege zijn hoge bokken. Daar maar ook even langs gaan.

Hoe anders is het dan Nederland waar iemand trots over z'n nieuwe Iphone opschept, hier over zijn melk koe die een prijs heeft gewonnen.

Volgende dag zijn we naar Hamilton gegaan dit was ook een rodeo maar dan alleen bull riding. Dit was wel meer een show erom heen. Kan alleen zeggen indrukwekkend.

Gold Coast staat ook bekend om zijn pretparken. Wat ook overal aangegeven staat aan de kant van de weg. Met Trevor was ik al naar Seaworld geweest. Dit keer zijn we met zijn 4e naar Wet and Wild geweest, wel beetje frisjes, maar echt top waterpark. Glijbanen vooral met banden die snel gaan, ook paar suffe ertussen. Waterbaan waar je soort matje op je rug krijgt dan in een soort lift staat en dan verdwijnt de vloer onder je. Zo heb je behoorlijk vaart en ga je over de kop. Geloof me je denkt echt als je er staat waar begin ik aan, maar gaaf!

Laatste park was Movieworld waar we naar toe zijn gegaan. Erg leuk !!! Wel jammer dat er een paar grote achtbanen dicht waren. Neemt niet weg dat het een  leuk park is en we echt gave achtbanen en attracties hebben gedaan.
Oja en aangezien we echt op 5 minuten rijden van Seaworld af zaten zijn we ook nog een keer geweest om de dolfijnen show te zien. En uiteraard nog een achterbaan mee gepakt.

Brisbane

Na een week tijd om alle camping spullen bij elkaar te pakken en op naar Brisbane. Weekje in een hostel en vanaf hier moeten we nog nieuwe plannen maken. We zitten met zn 4e in een prima hostel. Vlakbij waar ik al paar keer eerder heb gezeten. Helaas na alle super mooie dagen nu weer voor het eerst regen. Dus even dagje binnen en alle foto's bekijken.

Zodra de volgende plannen definitief zijn horen jullie het weer ;)

1. Reinder de vries:
    Ik mis de surfdude......
  2. Reinder de vries:
    En wie is trevor.......
  3. Janneke:
    11 juni 2015
    Dat surfen moet je blijven doen. Gaat goed volgens mij. In ieder geval heb je, zo te horen, talent.
  4. Haiko:
    Leuk weer om te lezen!
    Op naar de volgende avonturen !
  5. JP.:
    13 juni 2015
    Aangenaam om dit te lezen.