Gympie, Kiah park

14 maart 2015 - Gympie, Australië

Kiah Park, Gympie

Inmiddels alweer 6 weken onderweg. Eerste anderhalve maand zit er dus alweer op.

De reis naar Gympie ging echt perfect. Greyhound bus is echt ideaal. Wifi werkt prima, usb oplader en nja dit keer maar 3,5 uur met de bus straks worden het wel wat verdere afstanden. Beviel me goed!

Werd 5 min na aankomst opgehaald vanaf mn dropplaats met de bus door Tiliana. De eigenaresse van de ranch die ze samen met runt met haar man en inmiddels heeft haar dochter de leiding. Gelijk mee om boodschappen, ik dacht prima. Lekker cool daar. Maar boodschappen dus doen voor ong 65 mensen. Toen ik dat lijstje kreeg, ik deed alleen maar de groente en fruit, mwhaa 166 appels jawel rode,dan nog de groene en peren en en en... whaaa en dit moest helemaal uitgeteld worden. Leuke bezigheid dit. Had uiteindelijk 2 karretjes nodig om dit allemaal te verzamelen. Kwam er al wel snel achter dat erg erg precies was. Alles werd gecheckt wat ik had gepakt en kritisch bekeken. Zo kon ik dus ook een keer terug lopen om wat aardappelen om te ruilen..nee niet 1 zak van 2 kg, wel 18 zakken. Maar gek genoeg stoorde het me totaal niet dacht ach joh wat je wilt.

Aangekomen op de ranch de hele wagen uitgeladen. En geloof me dat duurde wel even. Daarna was Tiliana opeens verdwenen en zat ik met de dochter van hun Angie. Ik dacht toen even hmm oke beetje apart net iemand opgehaald die bij je komt werken en je laat dr nu al alleen. Ben toen maar mee de paarden eten gaan geven. Zo kon ik gelijk rond kijken. Maar paarden eten geven doe je dus met de 4x4 wagen door 2 weilanden. En dat zijn geen weilanden die wij kennen. Giga landen. Zo gigantisch groot. Je doet dus hiken gewoon op het erf. Zo kwam ik er achter dat waar ik slaap en waar de eigenaren sapen zo 2 km van elkaar weg is. Geen idee hoe groot hier, zal het is vragen, maar bizar groot. Gelukkig deden we alles met de wagen want anders waren het heel wat afstanden die ik af moest leggen. En niks is 1 rechte weg...nee zijn echt overal heuvels en bergen.

Verder die dag niet veel gedaan. Beetje bij Angi tv gekeken, nja zij tv en ik beetje erbij. Rare tv programmas hebben ze hier trouwens. Iemand die zoveel mogelijk moet eten en dan krijgt die zn maaltijd gratis, pizza dus. Nou ik weet dat wij bizare dingen op tv hebben of dingen dat echt nergens op slaat maar hier heb ik ook wel mn twijfels bij ;)

De volgende morgen naar een markt geweest, met de familie mee. Dat was wel leuk gezellig. Lekker een soort gezonde taart op. Wat ook wel grappig is op iedere markt verkopen ze dus ook dieren. Van goudvissen, kippen, geiten of vogels. En de vissen hangen dan in plastic zakjes op aan een bord met de prijs eronder. Wat dus heel gewoon is. Die middag eindelijk na lange tijd paard gereden. Wat me steeds opvalt is dat je nauwelijks kan galoperen of draven vanwege de steile heuvels. Dat was in Spanje ook al en hier niet anders. Rit van een uur gedaan over het terrein hier. Beetje indruk gekregen nu.

Na dat rit zat ik eventjes op een stoeltje vlak bij een boom. Hoor ik ineens iets vallen. Kijk ik om.... slang. Die zat dus in de boom en viel eruit. Ach ja kan gebeuren hoort erbij. Ik heb nog even nagevraagd of dit normaal was oh ja hoor. `Hmm oke.

De giga padden zijn hier ook weer gespot, ook recht voor mn deur. In het donker, zonder zaklamp. Die beesten kunnen je wel echt laten schrikken hoor.  Ook kikkers hier gezien die dezelfde grootte hebben.

Tot nu toe vroeg ik me een beetje af waarom ik toch perse eerder moest komen werken omdat het zo druk zou zijn. Uh geen donder gedaan.
Maar vanaf maandag kwamen dan eindelijk meer mensen en ging er echt wat gebeuren. Voorbereidingen en alle spelletjes uitgelegd gekregen. Beetje verbaasd was ik wel qua leeftijden van de andere staff mensen. Sommige nog echt meisjes en jong. Nog niet eens 18. Of ik me er helemaal tussen voel passen, nog niet.
Uitleg ging in super snel tempo, dat ik maar dacht ach ik zie het wel en zo ingewikkeld lijken de spelletjes me niet. Ik ging samen werken met Annet 24 jaar 1 vd oudste, gelukkig. En dat klikte wel goed. Gelukkig maar want met haar heb ik vervolgens alle 5 de dagen gewerkt.

Zo langzaam aan kreeg ik wel beetje de indruk hoe het eraan toe gaat qua manier van werken. Niet helemaal mijn manier.

Aankomst van de kids liet even opzich wachten. De bus zat een beetje vast. De heuvel was wel een beetje veel voor een gewone bus haha. Hele tijdschema al in de war dus we moesten doorpakken. Alle kids hebben hier een school uniform. Oke kleren denk je... nee sokken, hoedje en pet alles erop en eraan. Zelfs voorschriften dat ze maar 1 paar oorbellen in mogen en alleen knopjes. Schoenen moeten wit zijn en er wordt zeer strikt naar gekeken. Heb daar nog met een leraar over gehad. ZIj vinden het heel normaal, sommige iets minder strikt dat er best wel eens andere sokken aan mogen maar op bv vrijdag als ze allemaal samen komen moet het echt perfect zijn. Ergens ziet het er ook wel weer schattig uit. Er rijdt hier ook een schoolbus om alle kids weer af tezetten voor en na school. Kinderen, sommige als de ouders er voorkiezen, kunnen vanaf 2 jaar al naar een school. Zels dan al 5 dagen. Zou beter zijn voor de ontwikkeling. Hmm maar vanaf 6 jaar start het echt volgens mij. Toen ik ons school systeem uitlegde vonden ze het maar teveel gedoe. Zo vroeg al naar school vanaf 4 jaar. En ze steeds naar school te brengen was niet hun ding. Sommige thuismoeders in Australie brengen en halen wel zelf maar dat is niet heel normaal of au pairs, wat wel normaal is weer.

Wat ik niet beseft had was dat ik dus volop ingezet werd. 5 a 6 uur per dag afgesproken. Werd uiteindelijk aan het einde van de week 90 uur.

Samen met Annet was ik dus van het outdoor camping. Echt in een tent, geen electriciteit voor 4 dagen. Alleen tussen de middag even omhoog om te lunchen. Gelukkig heb ik een power bank. Maar 1 dagje zonder telefoon hoeven te doen.

Wat doe je nu zo bij een outdoor camping: als eerst ben ik verantwoordelijk voor de tassen die heen en weer moesten. ( alle kids werden in groepjes verdeeld anders hadden we te grote groepen) dus per keer ong 18 kinderen bij ons. Met een 4x4 wagen, kreeg gelukkig zowaar 1x uitleg hoe dat ding werkte en hoe je offroad moet rijden, de berg op en down crossen. Je knalt echt op en neer. Wel langzaam natuurlijk anders vliegen alle tassen etc eraf ;). Oke dan loopt annet met de kids bergje af en begint het. Moeten we kampvuur maken, 1 voor eten en 1 voor warm water. Ik kan nu dus een groot vuur maken. 1x hadden we zo groot vuur met een harde wind gevolg gras in de fik. Snel wat water opgegooid nix meer aan de hand. Zodra vuur er is, hebben de kids 15 min om tent in te richten, daarna gaan we bezig met eten voorbereiden.  We gebruiken de hete kolen als soort oven voor groente en vlees. We maken dus soort stoofpotje van Aardappelen, wortelen en pompoen met beef. Dat duurt ong 2 uur. In de tussen tijd moeten de kids douchen. Ja douche... zelf water warm mixen dat we via het 2e vuur warm gekregen hebben in een emmertje naar de bomen waar een zeiltje omheen is gezet en een soort zak hangt met een douche iets eraan waar je dus kan douchen. Haha de kids hadden geluk dit in het licht te doen,... mijn douche was in het pikke donker om 22 uur. Maar ik had wel mooi 2 emmers met water. Uit ellende van die prachtige douche maar gewoon emmer gepakt en overme heen gegooid. Anders gaat die shampoo toch nooit iemand zn haar. In de tijd dat de kinderen douche moeten wij dus alles opruimen afwassen klaar zetten voor eten, soort sausje maken en als we geluk hebben konden we 15 min relaxen. Dan etenstijd. Alles voor ze opscheppen en daarna proberen zelf te eten in 2 min want dan zijn ze alweer toe aan ronde 2. Eten was trouwens we erug lekker. Snel opruimen etc aangezien het snel donker wordt en je dan echt nix maar dan ook nix meer ziet. Toetje was iedere keer marshmallows en een smoor. Dat is dus een gesmolten marshamallow met 2 biscuits. Jammie!!! Voordat we dit konden doen moesten we dus weer nieuw vuur maken. Want van het andere vuur hadden we alle kolen gebruikt voor de ''oven''. Vervolgens afsluiten rond 20 uur met warme chocomelk. Wat dus ook eerst gekookt moest worden op het vuur. Dat vuur is heet, zeker in combi met volle zon in de middag. S avonds is het echt geweldig... vuur marshmallows, prachtige sterren. De hele melkweg is te zien. Muggen vol actief hmm jammere eraan. Leuke gesprekken gehad met de leraren. Die waren echt zo vriendelijk, de kinderen trouwens ook hoor. Maar die hebben elkaar en spelen wat en luisteren wanneer ze zin hebben. Die sterren hemel hier in australie is echt heeeel mooi. daar kan ik wel uren naar kijken. Op zoek naar een shooting star.. ik ben daar niet zo goed in. Mis ze iedere keer.
Laatste ronde afwassen, opruimen, vuur veilig doven, ovens bedekken, hout stapel checken en dan is het 22 uur en tijd voor douche en snel naar bed. Want de wekker begint te piepen om 4.30. Jawel om 5 uur is iedereen op om weer een vuurtje te maken, ontbijt maken, tasjes pakken ready voor hiken. Om 8 uur gaan we van start voor een 3 uur durende wandeltocht door het bos, beetje regenwoud. Over boomstammen een dam oversteken of met een touw slingerend over beekjes. Wel cool, maar deze tocht dus 4x gedaan dan ben je er wel klaar mee. Die heuvels/bergen worden iedere keer hoger en hoger. Mijn voeten waren het er ook niet helemaal meer mee eens, geen velletje zit er meer heel op auw auw.

Maar na 5 dagen nu eindelijk rust. Ik zat erop de laatste dag echt door heen en was er zoo klaar mee. Gewoon slaap gebrek, maar ook de manier van werken. Maar nu 4dagen rust want dat heb ik nu uitzitten en nadenken. Maar vooral slapen. Vandaag al 14 uur slaap weer ingehaald.
Ik denk dat ik wel hard kan werken, maar 90 uur in 5 dgn werken is echt teveel van het goede.

Gelukkig wel na veel praten de wifi code gekregen dus kan nu even wat online zetten en is facetimen. Vandaag de dag echt in stilte, doodste stilte met alleen vogels en paarden geluiden. En dat is super fijn. Zelfs frisse dag vandaag :) 27 graden maar :D Gesproken met de eigenaar en als het niet gaat regenen gaan we maandag naar het strand, rainbow beach. Yeahh zwemmen :D:D:D

ps: super leuk alle reacties die ik krijg. Janneke helemaal te reageren. De camper was ik op een gegeven moment wel even zat omdat het af en toe beetje regende en we geen kant op konde savonds. Geen eigen wc hadden, geen lekker plekje om te zitten. Verder super tof gehad in de camper. dat ik het misschien straks aan de west kust ook ga doen.

1. Geeske:
    14 maart 2015
    Jeetje Row, dat is toch even anders dan gedacht.... Maar ben trots op je! Je doet het super goed! In een vreemd land, vreemde mensen, niet je eigen taal... Knap hoor. En.. Aangezien jij wel een beetje van luxe houdt helemaal goed bezig lekker bijkomen nu!!!
  2. Hai:
    14 maart 2015
    Heee stoere nicht, wat een avonturen weer, je doet het super goed en maakt zoveel mee, we zijn ook mega trots op je en leuk om net ff te facetime'n. Hier zijn we ook bezig met nieuwe avonturen, opa en oma verhuizen...gaat allemaal goed komen. Tot snel op de app! ❤️ xx
  3. Barbara:
    14 maart 2015
    Dat is pas echt hard werken! Maar het geeft je vast een geweldig gevoel als je dit zo terug leest. Geniet van je dagen rust. Je hebt ze verdiend!!! Have fun ;))
  4. Gytha:
    15 maart 2015
    dit klinkt zo gaaf maar ook zo donders hard moet je werken
    Ook dit neem je weer mee
    Geniet ervan ondanks het afbeulen
  5. Janneke:
    16 maart 2015
    Maar goed dat je eerst even lekker vakantie hebt gehad. Hoop dat je een beetje kan bijkomen. Geniet van je rustdagen als je wakker bent en succes verder. zet'm op.