Victoria & south australia

6 mei 2015 - Hayborough, Australië

Victoria and South Australia,

Brisbane net op tijd verlaten. Op een of andere manier heb ik iedere keer geluk wat betreft het weer. 1 dag nadat ik Brisbane verlaten heb, storm. Niet zomaar eentje, zoveel regen gevallen in 2 dgn wat nederland in 5 maanden krijgt. Tsja ik ben Brisbane uit gegaan met volop zon :p En ik dacht nog wel dat ik beter in Brisbane had kunnen blijven ipv Melbourne waar het koud zou zijn. Zover mijn weer geluk momentje nummero 3.

Laatste dagen in Brisbane heerlijke dagen gehad. Lekker in het park gelegen, hard gelopen aan de Brisbane River, gekletst met mijn mede huis genoten gewoon echt top tijd gehad. Nederlandse kerel ontmoet daar waar ik nog paar drankjes mee heb gedaan en gezellig gekletst. Ik was de eerste nederlander die hij sprak in 3 maanden dus dat was volop ervaringen uitwisselen. Voor mij zijn al die nederlanders in Australie al erg gewoon. Moet juist wat meer engels gaan praten merk ik, want dat was mijn doel. Beter Engels spreken... tsja met alleen nederlanders schiet dat niet zo op.

Werd heel luxe opgehaald in een soort van shuttle bus. Die ik voor mezelf had. Daarna ingecheckt en op naar de gate. Dan denken wij dat ryanair erg is qua gewichten etc, nou Tiger air weet er ook wel wat van. Zelfs je handbagage moet op een weegschaal voor je het vliegtuig in gaat, letterlijk net voor je het vliegtuig in stap. En 1 kilo teveel is nog okay, maar verder niet. Ik blij dat ik mijn tas zo licht mogelijk had... met mijn 7.2 kilo mocht ik plaats nemen in het vliegtuig.

2 uur en nog wat vliegen en ik was in Melbourne. Weer top australische mentaliteit meegemaakt. Ik met al mn spullen, zucht het is teveel I know. Keurig iemand anders alle andere mensen tegen gehouden zodat ik met mn tassen uit het vliegtuig kon. Waar ik haar erg dankbaar voor was.

Gelijk ander praatje gemaakt met iemand die in Melbourne woont. Ik zou het geweldig vinden, want het enige nadeel was nu het koude weer. Maar ach ik kom toch uit Nederland dus ik ben wel wat gewend. Zijn logica prachtig.
Met de skybus naar Soutern Cross, vandaar 5 min lopen naar mijn hostel. Top locatie. Daar is het verder dus ook wel mee gezegd, hostel was een drama.
Afschuwelijk bed, afschuwelijke kamergenoten but who cares just for a night.

Vroeg op pad, spullen gedropt, om 8.30 liep ik al rond in Melbourne met mijn kaartje. Eerste wat ik heb gedaan is wat nette normale schoenen gehaald. Voelde me zo niet okay met mijn gympen in deze geweldige, nette, mode bewuste top stad. Ben nog nooit in New York geweest, maar ik denk dat dit best wel op New York lijkt. Behoorlijke wereld stad Melbourne. Waar ik me totaal niet bewust van was, wantja eigenlijk stond Melbourne niet op mijn lijstje om naar toe te gaan.
Alle grote modemerken zijn hier. In tegenstelling tot de rest van Australie, waar het dood normaal is in je oude kleren rond te lopen. Zolang het maar comfortabel is, is dat hier niet het geval. Geen mens met slippers gezien, slik. Wel onwijs mooie gebouwen, historie, openbaar vervoer dat super geregeld is top stad. Ik had van iemand al een openbaar vervoer pasje gekregen ( onwijs lief ) dus dat was makkelijk. Tsja toen kwam ik dus uit bij het Regent Theatre, waar the Lion King musical werd gespeeld. Yeah... ik was de gelukkige die even ging vragen of er misschien nog kaartjes waren. Zowaar 1tje ... kortingsprijsje hoppa op naar the Lion King. Deze musical heb ik al een keer eerder in NL gezien, maar was ook hier weer prachtig. Moet wel zeggen in Nederland hebben ze wel beter decor and betere dansers. Maar geweldig echt waar!

's Avonds was het zover op naar het Vliegveld. Eerste stap was weer auto ophalen en alleen in het donker vliegveld zien te vinden. Dacht dat ik er echt wel moeite mee zou hebben, andere kant rijden nja die dingen. Maar stapte achter het stuur en was als normaal. Denk zelfs dat ik in Nederland straks moeite ga krijgen aan de goede kant te rijden.

Na 3 uur wachten, eindelijke kwam Mirna. Behoorlijk wat vertraging. Super tof om iemand op te halen in AUstralie.. beetje hello goodbye idee :D Volop gekletst en opweg naar ons hostel in Melbourne. Dit keer een heel leuk en schattig slaapplekje. Maakt denk ik ook al uit dat je samen lekker kan kletsen en gewoon samen bent.
En..... cadeautjes voor mij vanuit NL. Mirna is even bij mijn ouders langs geweest, want mijn ma had een pakketje gemaakt en pa fototoestel mee gegeven. Allemaal nederlandse eten, drop, stroopwafel, chocolade... Jammie. Zo happy hiermee!!!!

Melbourne samen met Mirna verkent. Met de Free Circle Tram rondje Melbourne gedaan. Parlement gebouw bekeken, wandeling gemaakt, naar Victoria Market geweest, Geshopt... en besloten op tijd te gaan rijden richting The Great Ocean Road.

Onze eerste stop was Geelong. Daar kwamen we laat aan. Sliepen in een echt motel. Dus aan de weg... echt Amerikaans beetje.

En on the road.... het begin van the great ocean road. Torquay, is het begin van de great ocean road. Leuk surf stadje met prachtige stranden.

Wat echt een tip is, tuurlijk lees al je reisboekjes, maar bijna ieder stadje heeft wel een informatie punt met volop tips, kaarten alles gratis. Zo ook nu. Top kaarten gekregen, waar we heen moeten, keurig uitgewerkt. Oke het zijn vrijwilligers die gewoon niet meer stoppen met praten. Reken zowieso maar 45 min voordat je er weer weg bent, maar wel met top inside info.

Eerste shipwreck hebben we geloof ik wel gemist...maar de eerste prachtige stranden hebben we gespot. Het is ruiger hier, maar zo mooi. Inmiddels Mirna ook stukje gereden. Beetje wennen, maar ze heeft het sneller onder de knie dan ik had ;)
Prachtige uitzichtpunten gezien.

Eerste kennis making voor Mirna met the Grey Kangaroo op de golfbaan. Wel van een afstandje, maar gespot zijn ze.
Als echte nep aussies gepicknickt aan een meer. Met onze eski en heerlijke salades. Met een prachtig uitzicht, zonnetje erbij, lekker eten wat wilt een mens nog meer.

Watervallen bekeken in .... dat blijven toch wel mijn favorieten om te zien. Helaas te koud om in het water te springen. Maar die tijd komt wel weer in Queensland.
Vergeten de benzinetank in de gaten te houden, ai best al wel richting het operdeop signaal te gaan. Toch besloten dat we echt wel moesten tanken. Oke opzoek naar een tank, 20 min die kant op volgens een beste vrouw, yeah right na 50 min eindelijk kunnen tanken. Tsja toen maar weer 50 min terug. Want het was uiteraard niet de kant waar wij heen moesten. Thats Australia.... 50 min rijden voor petrol station.

Eerste teleurstelling was toch wel Bimbi park in het otway natural park. Dit moest onwijs tof en geweldig zijn in het Otway park. Uhm het was koud, kil, geen bereik. Besloten the upgraden naar een bunkroom met verwarming en het toch maar bij 1 nachtje te houden. Wel positief was, tussen de koalas geslapen. Die zaten hier namelijk in d bomen. Zeker 5 gespot in die paar uur dat we er waren.

Eerste ervaring met nachtelijk rijden en kangaroos ook gehad. Mijn nachtmerie om er dus snachts eentje aan te rijden. Je wordt hier ook constant gewaarschuwd vooral niet in het donker te gaan rijden. Wel dat deden we dus toch. Even ergens iets eten leverde 50 min rijden op. Wat dus betekent in het donker terug. Ik wist dat als je er eentje ziet er meerdere volgen. Jawel daar zaten ze. En nee niet aangereden. Wel keurig langzaam gereden en ze proberen op de foto te zetten. Stuk of 6 zaten er lekker te grazen. Wantja het gras naast de weg is natuurlijk veel lekkerder.

Cape Otway wandeling gemaakt. Niet heel bijzonder moet ik zeggen. Niet na al het andere moois dat ik al gezien heb en gaat komen. Beetje verwend misschien...

12 apostelen in tha pocket. Ik heb ze gezien, nja 8 ervan. Want dat is wat er nu nog van over is. Moet zeggen behoorlijk indrukwekkend. Zowieso deze kust lijn is prachtig. De ene is nog mooier dan de andere. De 12 apostle bestaat eigenlijk uit een marine parc: 12 apostle marine national parc. Met o.a. Zgibaon steps, twelve apostle, loch and gorge, the arch, the london bridge, the grotto, bay of martrys en bay of islands. En ja allemaal gezien, op de foto gezet en bewonderd!

Al deze natuurverschijnselen zijn limestone pilaren tot 45 meter hoog. Ze verdwijnen langzaam omdat ze zee erop beukt. Want het kan hier echt tekeer gaan.

Super locatie gehad om een nachtje te blijven in Port Campbell.
Echte aanrader is het Moter Inn. Super internet, dicht bij de 12 apostelen. Mooi en schone kamer, i like it.

Heerlijk naar het strand geweest. Nja heerlijk... helaas ook wat regen. Maar na regen komt zonneschijn. Dat is gelukkig in Australie soms al sneller dan je denkt. Zowaar ook een prachtige regenboog. Top foto's kunnen maken.
En dan denk je dit is echt mooi, maar dan kom je bij de volgende afslag en dan denk je whaa kan het nog mooier. Ja dat kan. Om de 150 m stoppen we wel weer om van het prachtige uitzicht te genieten en de onwijs mooie natuur.
Moet zeggen ik ben erg onder de indruk.

De dag geëindigd in Warrnambool, walvis spot plek. Van mei tot augustus. Zucht ook hier niet heel veel geluk met wilde dieren spotten. Met Marieke heb ik ook 3x geen dolfijnen gezien waar iedereen garandeerde dat je ze zag. Nou die walvissen zijn hier duidelijk nog niet aangekomen.

Route vervolgt naar Portland. Gelijk door gereden naar cape bridgewater, want hier konden we sealions spotten. Niemand had ons alleen vertelt dat het een wandeling van 1,5 uur heen en zelfde weer terug was. Dat dus maar weer gedaan super voorbereid op slippers en nog een trui mee genomen. Oke bij deze als mensen hier zeggen ong 15 min...geloof het niet. Minstens het dubbele.
Maar het hoogste punt van victoria bereikt! En prachtige fotos kunnen maken. Een wandeling die het absoluut waard is. Zonsondergang gezien en natuurlijk de sea lions. Deze baai staat bekent om nursery place for the whales. Een baai denken wij al snel misschien 1 a 2 km breed. Nou hier geven ze een hele andere betekenis aan baai. Maar prachtige gigantische baai. Helaas dat die walvissen ernog steeds niet zijn. Van mij mogen ze wel opschieten met deze kant op zwemmen. Betekent 1 ding, moet nog een keer terug.
Zie het al helemaal voor me, in dieper water zwemmen de walvissen, maar aan het strand (begin van de baai) kan je gewoon zwemmen. Met uitzicht op de walvissen. Hoe bizar gaaf moet dat Zijn. Oke, gaat hem nu dus niet worden. Maar toch...

1. Opa en Willy:
    6 mei 2015
    Mooi verhaal. Heerlijk geschreven en gelezen.
  2. Geeske:
    6 mei 2015
    Fantastisch Rowanne!! Heerlijk om je zo te horen kletsen! Hou dat vol en have fun! Greetz ook van Roel!