Yamba, Byron Bay, & Kalumbra (of zo iiets) ,Tin Can Bay & Rockhampton

16 februari 2015 - Park Avenue, Australië

Yamba, Byron Bay, &  Kalumbra (of zo iiets) ,Tin Can Bay & Rockhampton

Het heeft even geduurd voor ik weer tijd had om een verhaaltje te typen. Lig nu heerlijk aan het zwembad inmiddels alweer in Rockhampton. Maar even terug naar vorige week :)

Op aanraden van Ellen en Jelmer het plaatsje Yamba. Hier zouden we absoluut kangaroos spotten. Gelukkig hadden we ze al gezien, want hier waren ze spoorloos.
Kleine, gezellige camping hadden we gevonden. Echt aan de haven en om de hoek bij een prachtig strand. Bij de receptie lagen wat kaartjes met daarop dolfijnen te zien die door een "surf" (golven) heen sprongen. Even gecheckt natuurlijk of dat ik dit zelf kon zien. Waarop ik een absolute ja kreeg. Op de kaart uitgelegd waar en nog een andere optie. Op aan de wandel. Prachtig strand gezien, veel gewandeld maar helaas geen dolfijnen. Overal rond Australie zouden ze moeten zitten.... Behalve als ik ze wil zien geloof ik :p. Heerlijk gezwommen in de zee en gekeken naar de eerste surf les van een ventje van 3 ofzo. Erg grappig  . Toen besloten dat het ook tijd werd dat wij ook maar is op een surfboard gaan leren staan. Gebeld en geregeld de volgende dag zouden wij prive surf les krijgen...

Besloten dus nog maar dagje in Yamba te blijven. Ondanks het niet zo toffe weer. We hebben echt regen gehad, niet tof. Er zijn inmiddels wel heel wat boeken uitgelezen. Moet zeggen hier kom je ook wel echt tot rust.

Prachtige zonsondergang gezien, was jawel net 10 min droog, foto's kunnen maken. Dachten nu kunnen we wel stukje wandelen ( wie weet houden dolfijnen van regen en zagen w e ze spelen ) kwam me er toch een bui. Op blote voeten terug gerent... Maar wel doorweekt.

Helaas ging onze surf les niet door... Kregen het slechte nieuws van de receptie. Er waren Stingers gespot. Nja een plaag. Balen! Toen maar besloten beetje rond te kijken in Yamba, oa de lagoons. prachtig! Nog naar spooky beach geweest en zelf is bekeken wat die stingers en andere kwallen er allemaal waren. Onwijs veel. Blij dat we niet in het water lagen. We kwamen hier trouwens onze Duitse vrienden tegen die ons hebben geholpen op dag 1 met elektra in the blue mountains :)
Op dit punt zijn trouwens ook de hoogste golven ofzo. Nja dat hebben ze ons wijs gemaakt. . . Of het echt zo is tsja dat is een tweede. Zo leuk al deze mensen weten ook gewoon echt wie je bent.. Telkens als ik ze tegen kwam en en al dolfijnen gezien. Altijd even kletsen.

Nog zeer interessante gesprekken gehad in het zwembad met en oudere kerel. Iedereen is echt zo onwijs vriendelijk alleen op een gegeven moment , na zo 40 min, wil je wel weer verder. Dat is lastig voor ze. Wel de tip gekregen om 7 uur zijn de dolfijnen er.... Nou weer pech geloof ik geen dolfijn gezien en ja die wekker ging echt om 6.45. Wat ik er al niet voor over heb.

Byron bay, eerst zitten twijfelen of we niet een plaatsje verder zouden gaan. Maar zoo blij dat we hier maar toe zijn gegaan. Surf, hippie, chill, relax, maakt allemaal geen flikker uit stadje. Onze eerste poging tot een wandeling eindigde met het uitgeven van 700 dollar ofzo voor de meest geweldige trips die we gaan maken. Als eerste kayaken met dolfijnen. En ja wederom onze trip advisor/hobbit van nieuw zeeland had nog nooit mee gemaakt dat er geen dolfijnen waren. Zal alvast verklappen.... Geen dolfijn gezien. Maar wel een schildpad .  De andere trips komen later nog (Fraser Island en Whitsundays ) maar het kayaken. Wauw wat een kick. Dwars door de branding met golven, waar dus ook al die surfers zijn van nja 1.5 tot 2.5 meter ofzo hoog moesten wij met een kayak door heen. Whaaa hoe gingen we dat doen. Snelle uitleg gehad, we waren met een groep van 25. En hele bijdehante kerels... Waarschijnlijk ga je toch wel om. Hmm . Wij moesten als eerste, slik, en de tip was peddelen peddelen peddelen. Nou dat hebben we gedaan. Al kwam die golf echt op ons af en de peddel in de lucht ging bij Marieke en ik maar roepen peddelen.... We made it. Yeahhh win wel.... De rest dus niet allemAal. Duurde even maar toen gingen we heel stuk de zee op. Zo gaaf. Je zat soms op een golf en dan knalde je toch weer naar beneden. Super tof. En tsja die dolfijnen niet gezien, maar wel gratis nog een keer. Dus ik ben nog een keer van de partij. En als afsluiter surfen met je kayak op een golf tot aan het strand, wauw dat gaat snel! Helaas laatste stukje om gegaan. Maar we kregen complimenten dat we het goed gedaan hadden.

Nou dit was niet het laatste wat we gedaan hebben... Onze eerste surf les is een feit. Hoe gaaf is dit. Ik snap nu zo goed dat er zoveel mensen hier surfen. Wat een super gevoel als je staat en een golf pakt. Je snapt het ik heb werkelijk gestaan! Verassend genoeg iedere keer. In het begin maar paar seconde , maar toen ik eenmaal wist waar ik moest vast houden, hoe omhoog te gaan ging het echt goed. Oke wel alleen recht uit. Moest zelfs al naar voor lopen op mn plank en weer terug van onze surfdude leraar. Dan doe ik dat natuurlijk ;) onwijs gaaf was het. Marieke ging ook echt onwijs goed. Enige wat wel lastig is, inschatten wanneer er een goede golf aan komt en waar de gevaarlijke stukken in de zee zijn, mja na 1 keer surfen kan je niet alles verwachten.

Nog lange wandeling naar de vuurtoren van Byron Bay gemaakt en op de terug weg weer een prachtige zonsondergang gezien vanaf het strand. Heerlijk ijsje gegeten en  beetje zitten kijken naar alle mensen en vooral de surfers. Super tof plekje hier!

Voorbij Brisbane was het doel. En we zijn geëindigd in  kalumbra. Dit is een plaatsje niet heel bijzonder, maar wel op 20 min afstand van de Australia Zoo van Steve Irwin. Wat echt op mijn to do list nog stond. Onze camping was erg gezellig met alle opa's en oma's die gepensioneerd zijn. We kregen werkelijk exact te horen hoe alles moest wel op een leuke manier hoor. En een prive zwembad dus niks te klagen. Vroeg opgestaan richting de Zoo. Wauw geweldig, wat ruimte hebben de dieren, vriendelijke mensen, prachtig. Personeel loopt er gewoon rond met de dieren en je kan ze dan aanraken mee op de foto wat je wilt. Top punt voor mij was wel het Koala pad, allemaal koalas gewoon vrij die je kon aaien. Later ook nog en koala vast gehouden en uiteraard de foto. Nog een feitje ze stinken best wel naar urine om het netjes te zeggen ;). En nja de kangaroo weide... De fotos op facebook zeggen het al. Super...

Wat een verhaal inmiddels al... Maar weer een onwijs gaaf ding gedaan. Tin Can Bay.... Zegt jullie misschien niks, maar hier komen iedere ochtend tussen 7.00 en 8.00 uur in de ochtend dolfijnen, wilde, om vis te krijgen. Opnieuw de wekker en ja dit keer waren de dolfijnen er. Ze komen vrijwillig, niemand mag ze aaien of iets dergelijks. Wel mag je je hand in het water houden en als de dolfijnen willen zoeken ze wel contact. Als het ze niet bevalt Zijn ze dus ook zo weer weg. Uiteraard heb ik ze een visje gegeven, erg bijzonder. Heb een uurtje in de baai gestaan en ze zwommen gewoon beetje heen en weer totdat ze die vis zouden krijgen.

Inmiddels in Rockhampton. Niet heel bijzonder hier, maar we moesten even een flink stuk rijden. Dit was een mooi tussen stop. Aangezien we volgens mij woensdag in Airlie Beach moeten zijn voor een zeiltrip. Even gas er dus op.
Nu wel verdiend chillen aan het zwembad op een prachtige camping met dik 33 graden en volop zon.

Wat wel grappig is, ook de deuren hier gaan dus andersom op slot, of open. Iedere dag doe ik dus exact hetzelfde verkeerd om...maar het begint te wennen vandaag zowaar alle sloten en deuren goed opengedraaid

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Barbara:
    16 februari 2015
    Wat een avonturen weer dames! Alleen het lezen al is geweldig,
    laat staan het echt beleven! Stingers, zijn dat een soort wespen?
    En eidenlijk dolfijn gespot! De aanhouder wint zo zie je maar weer.
    Jullie hebben een aardig stukkie erop zitten. Heb jullie route gevolgd via google maps. Leuk om te doen.
    Veel plezier verder. Geniet ze!
  2. Rowanne Kuijk:
    19 februari 2015
    Nee soort kwal. Als je op kaart klikt hier kan je ook mijn route zien. Heb hem updated gemaakt.